„Aferim!” în competiţia oficială a Festivalului de Film de la Berlin 2015
Cel mai realizat şi original film regizat până acum de Radu Jude, scrie publicaţia Variety despre Aferim!, cel de-al treilea lungmetraj al regizorului român, selecţionat în competiţia oficială a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin.
Corina Sabău, 14.02.2015, 09:22
„Cel mai realizat şi original film regizat până acum de Radu Jude”, scrie publicaţia Variety despre Aferim!”, cel de-al treilea lungmetraj al regizorului român, selecţionat în competiţia oficială a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin (5-15 februarie). Variety apreciază deciziile regizorale şi modul cum prejudecăţile epocii au fost aduse pe ecran de scenariul scris de Radu Jude şi Florin Lăzărescu, dar şi prestaţia actorilor, mai ales pe cea a lui Toma Cuzin, şi excelenta imagine pe peliculă alb-negru realizată de Marius Panduru. Şi The Hollywood Reporter laudă filmul realizat de Radu Jude: „Pare un concurent cu şanse la premii, dacă e să ne luăm după aspectul impresionant, subiectul de actualitate şi scenariul extrem de amuzant. Rasismul contemporan împotriva romilor din Estul Europei a inspirat mai multe filme puternice în ultimii ani. Dar Aferim! ajunge la rădăcinile istorice ale acestui subiect atât de actual, iar Jude şi co-scenaristul său, scriitorul Florin Lăzărescu, se inspiră din experienţele reale ale sclavilor romi. Cel mai important este faptul că ei reuşesc să transforme această temă sumbră într-una în egală măsură amuzantă şi personală, fără să devină o dură predică socialist-realistă”, mai scrie The Hollywood Reporter.
Unul dintre cele mai de amploare proiecte cinematografice româneşti din ultimii ani, „Aferim!” este un un film istoric a cărui acţiune are loc în Ţara Românească a începutului de secol XIX, când toţi ţiganii erau robi. Un zapciu, interpretat de actorul Teodor Corban, însoţit de fiul său (Mihai Comănoiu) caută un rob fugar (Cuzin Toma). Aferim!” a fost filmat în Dobrogea, în Munţii Măcinului şi zona Giurgiului, cu un buget de un milion 400 de mii de euro. Cele mai multe dintre decoruri au fost reconstruite, pentru a ilustra influenţa turcă. De aici şi numele filmului, “Aferim!”, care în traducere înseamnă “bravo”. Probabil că întrebarea continuă de-a lungul secolelor, dacă ţiganii sunt sau nu sunt oameni, fiinţe umane, de unde vin? Este o continuă căutare, mai ales la jumătatea secolului al XIX-lea”, spune Constanţa Vintilă-Ghiţulescu, consilier istoric al filmului Aferim”. Regizorul Radu Jude: ”Filmul nu e doar despre fenomenul robiei. Dar, având în vedere că s-a vorbit puţin despre acest fenomen, robia ţiganilor iese în faţă cel mai mult. Sunt o mulţime de alte teme, condiţia femeii, religia, felul în care ideile se transmit de la o persoană la alta, toleranţa, toate aceste teme sunt diseminate în cadrul filmului. Ceea ce am dorit să exprim este că un fenomen social, la fel ca un fenomen din viaţa personală, îşi are cel puţin o parte din cauze într-un trecut mai apropiat sau mai depărtat. De foarte multe ori, uităm acest aspect, pentru că ar trebui să avem o anumită responsabilitate faţă de trecut, responsabilitate pe care nu vrei sau ţi-e dificil s-o asumi. Şi cred că în privinţa societăţilor se petrece acelaşi lucru de care vorbeşte Freud făcând referire la individ, ceea ce refulăm se întoarce. De aceea, cred că este foarte important ca orice societate să-şi amintească periodic lucrurile mai mai mult sau mai puţin neplăcute.”
“Cel mai important film românesc din 2010 încoace (adică din anul “Autobiografiei lui Nicolae Ceauşescu” de Andrei Ujică şi al “Aurorei”, regizat de Cristi Puiu) se numeşte Aferim! şi îl aduce pe regizorul său, Radu Jude (născut în 1977 şi aflat la al treilea film de lungmetraj), foarte aproape de poziţia de conducere a plutonului format din cei mai importanţi cineaşti români contemporani. Această operă de artă care pe viitor va deveni clasică în cinematografia românească este şi o intervenţie percutantă în agenda dezbaterilor publice ale momentului” scrie criticul Andrei Gorzo.
Regizorul Radu Jude: ”Am avut surse de inspiraţie de toate felurile, nu doar cinematografice. De fapt, lucrul care m-a interesat cel mai tare a fost cum realizezi o reconstrucţie istorică fără a-l păcăli pe spectator, dându-i iluzia că vede o felie de viaţă captată de cameră. Şi în acest sens e o discuţie foarte lungă, unii teoreticieni ai cinema-ului sunt împotriva filmului istoric şi consideră că filmul de tipul acesta neagă natura fundamentală a cinematografului. Preocuparea mea a fost totuşi de a face un film –chiar dacă e dificil de încadrat din punct de vedere istoric- şi atunci am dorit ca spectatorul să aibă un indiciu că ceea ce vede nu este decât un film şi că imaginile respective trebuie interogate de către el pentru a ajunge la propriile răspunsuri. În “Aferim!” convenţia este trasată în tuşe mai groase, ceea ce nu e nici bine, nici rău, este doar o încercare de a-i semnala spectatorului că trebuie să fie atent şi să nu ia lucrurile de-a gata”.
Una din intenţiile care a stat la baza noului său film, spune Radu Jude, a fost de a face un studiu comparat al istoriei mentalităţilor, de a chestiona unele din ideile şi cutumele primite de-a gata.
”Mă refer la oamenii care au o anumită disponibilitate pentru comunicarea pe care o presupune orice act artistic, inclusiv o carte sau un film. M-am folosit aici de o frază care pe mine m-a emoţionat foarte tare, Wittgenstein îşi termină prima carte spunând cam aşa: sper ca această carte să fie doar o scară pe care cititorul să urce, iar la final să arunce scara şi să gândească pe cont propriu”. Nu mă compar, bineînţeles, cu Wittgenstein, dar asta mi-aş dori şi eu, ca filmul să nu fie decât un mic pas într-o direcţie pe care eventualii spectatori să o parcurgă singuri şi să ajungă mult mai departe decât îi va duce filmul.”
O producţie Hi Film, lungmetrajul „Aferim!” de Radu Jude, va avea premiera în cinematografele din România la începutul lunii martie.