Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Adriana Babeţi şi Maria Manolescu, laureate la Premiile Sofia Nădejde

Adriana Babeţi a primit în cadrul celei a doua ediţii a Galei Premiilor Sofia Nădejde pentru Literatură scrisă de Femei Premiul Special pentru o Literatură Fără Granițe.

Adriana Babeţi şi Maria Manolescu, laureate la Premiile Sofia Nădejde
Adriana Babeţi şi Maria Manolescu, laureate la Premiile Sofia Nădejde

, 07.12.2019, 12:01

Adriana Babeţi a primit în cadrul celei a doua ediţii a Galei Premiilor
Sofia Nădejde pentru Literatură scrisă de Femei Premiul Special pentru o
Literatură Fără Granițe. Tot în cadrul Galei – un proiect Art No more – publicația
Scena.ro a oferit un premiu pentru dramaturgie, care a mers către Maria
Manolescu. Prozatoare, eseistă, critic literar, profesoară de literatură
comparată la Universitatea de Vest din Timişoara, Adriana Babeți este una
dintre cele mai importante scriitoare contemporane. Bătăliile pierdute.
Dimitrie Cantemir, strategii de lectură (Amarcord, 1998) Dilemele Europei
Centrale (Mirton, 1998), Dandysmul. O istorie (Polirom, 2004) Ultimul sufleu la
Paris. 69 de reţete culinare (Polirom, 2006), Le Banat – un Eldorado aux
confins (coordonator, Cultures d’Europe Centrale, CIRCE, Université de
Paris-Sorbonne, 2007), Prozac. 101 pastile pentru bucurie (Polirom, 2009) sunt
câteva dintre cărţile pe care le-a publicat, distinse cu cele mai importante
premii literare româneşti.

Împreună cu Mircea Nedelciu şi Mircea Mihăieş a
scris romanul Femeia în roşu, iar în 2014 a publicat Amazoanele. O poveste (Polirom). Grațiela Benga, critic literar, membră a juriului Premiilor Sofia Nădejde pentru Literatură
scrisă de Femei a scris: Mânuind cu aceeaşi
abilitate armele seducţiei epice şi pe cele ale eruditei cercetări academice,
Adriana Babeți este și prozatoare, şi eseistă scăpărătoare, și profesoară care
(prin sensibilitate, străduinţă şi umanitate) a fascinat multe generaţii de
studenţi. Anul acesta, Premiul Special pentru o Literatură Fără Granițe se
îndreaptă spre Adriana Babeţi – pentru că a găsit calea fericitei încrucişări
discursive din care proza şi eseul au avut numai de câştigat.

Adriana Babeţi despre cărţile ei, care
ilustrează o literatură fără granițe:
Dacă mă uit puţin şi îmi fac un bilanţ:
am scris cărţi despre Sud Estul cultural, făcând un doctorat pe Dimitrie
Cantemir, douăzeci de ani am lucrat la acest doctorat. În palalel cu scrierea
acestui studiu, am descoperit ceea ce era mult mai aproape de biografia mea şi
de spiritul locului în care m-am născut şi în care trăiesc, aşa că început să
mă ocup de cultura şi literatura Europei Centrale. Aşa că pot spune că n-am
îngrădiri prin frontiere fizice, administrative sau – figurat vorbind – culturale
sau spirituale.

Da, m-am ocupat în cărţile mele şi de Sud Est, şi de Balcani,
dar şi de Europa Centrală, în fructuoasa lor complementaritate, nu în opoziţie,
într-o opoziţie care ar exclude-o pe una în raport cu cealaltă. Am scris o
carte despre bărbaţii efeminaţi, despre acei bărbaţi dandy. Însă am zis să le
fac dreptate şi femeilor bărbătoase şi cred că asta este cartea care a contat
foarte mult în acordarea premiului Sofia Nădejde, Amazoanele. O poveste.Aşa am devenit, cel puţin
până în acest moment, amazonologul român de serviciu. Cred că am reuşit să trec
cu scrisul meu dincolo de graniţele reale şi imaginare din punct de vedere
cultural, dar şi dincolo de frontierele de gen şi sex.

Maria Manolescu a publicat romanele Halterofilul din Vitan (Polirom, 2006)
și Ca picăturile de sânge pe linoleumul din lift (Cartea Românească, 2010). A absolvit Masterul de Scriere dramatică de la UNATC, a câștigat a 3-a
ediție a Concursului de Dramaturgie DramAcum și a participat la Rezidența de
Dramaturgie de la Royal Court Theatre. Cele mai cunoscute piese ale sale sunt
With a Little Help from My Friends, Sado-Maso Blues Bar și Ca pe tine însuți.
În octombrie 2019 a avut loc premiera textului său Marele B, un cabaret despre
burnout la ZUG.zone Cluj (regia Adonis Tanța) și i-a apărut la Editura Polirom
romanul Vânători-culegători. Cristina Modreanu, redactoare-șefă revista de
artele spectacolului scena.ro: Maria Manolescu este una dintre vocile cele mai
articulate ale dramaturgiei contemporane din România. Piesele ei trec dincolo
de poveștile personale și le includ pe acestea într-o poveste mai amplă, care
adesea are în centrul ei conflictele între generații ce încă animă societatea
românească.



Maria Manolescu ne
povesteşte despre debutul ei ca dramaturgă: Pentru
mine a fost un moment foarte fericit, eu am avut noroc şi am prins o perioadă
foarte bună în teatrul contemporan românesc. Am debutat ca dramaturg în 2006,
era o perioadă în care activa DramAcum, un grup extraordinar în care erau
tineri regizori români, Gianina Cărbunariu, Radu Apostol, Andreea Vălean, Alexandru
Berceanu şi Ana Mărgineanu. La momentul acela ei au făcut o muncă extraordinară
de voluntariat pentru a descoperi şi promova voci noi ale dramaturgiei. Aşa
s-au lansat Peca Ştefan, Mihaela Michailov, Gabi Sandu, mulţi dramaturgi de
atunci s-au lansat prin concursurile organizate de DramAcum.

Concursuri care le
ofereau dramaturgilor şansa de a fi citiţi de nişte profesionişti şi, foarte
important, de a fi montaţi. A fost un moment bun şi pentru public, pentru că
l-a ajutat să se familiarizeze cu un nou tip de text, un text mult mai curajos,
mult mai conectat la cotidian. Datorită acestui context, textele mele de
început au fost montate în teatre publice, With
a Little Help from My Friends a fost montat la Teatrul Naţional din Iaşi,
Sado-Maso Blues Bar, pe care l-am scris într-o rezidenţă DramAcum,
colaborând cu Gianina Cărbunariu, a fost montat la Teatrul Foarte Mic. Spre
deosebire de momentul debutului, cred că acum traversăm o perioadă mai puţin
bună pentru teatrul independent, mai ales din cauza tăierii fondurilor AFCN (Administraţia
Fondului Cultural Naţional). Totuşi se montează şi acum spectacole extraordinare, dar cred că nu ne-ar
strica un pic de relaxare.

Foto: facebook.com/Clara.the.Romanian.school.teacher
Club Cultura sâmbătă, 16 noiembrie 2024

Clara, o dramă socială în regia lui Sabin Dorohoi

Un nou film românesc de impact, despre un subiect major și necesar, a fost lansat recent în cinematografele din țară. „Clara”, lungmetrajul...

Clara, o dramă socială în regia lui Sabin Dorohoi
„Anul Nou care n-a fost”, un film scris și regizat de Bogdan Mureșanu
Club Cultura sâmbătă, 09 noiembrie 2024

„Anul Nou care n-a fost”, un film scris și regizat de Bogdan Mureșanu

„Anul Nou care n-a fost”, scris și regizat de Bogdan Mureșanu, a fost propus pe lista filmelor ce vor fi luate în considerare pentru...

„Anul Nou care n-a fost”, un film scris și regizat de Bogdan Mureșanu
Festivalul Național de Teatru (sursa foto: Festivalul Național de Teatru)
Club Cultura sâmbătă, 02 noiembrie 2024

Festivalul Național de Teatru

Ediția s-a aflat sub semnul „Dramaturgiilor posibilului” și a fost curatoriată de Mihaela Michailov, Călin Ciobotari și Ionuț Sociu. Celor...

Festivalul Național de Teatru
Foto: mnir.ro
Club Cultura sâmbătă, 26 octombrie 2024

Expoziția „Coloranți naturali” la MNIR

Muzeul Național de Istorie a României (MNIR) prezintă, începând cu jumătatea lunii septembrie, o nouă expoziție: „Coloranți naturali. De...

Expoziția „Coloranți naturali” la MNIR
Club Cultura sâmbătă, 19 octombrie 2024

EXT. MAȘINĂ. NOAPTE, un nou film de Andrei Crețulescu

EXT. MAȘINĂ. NOAPTE, cel de-al doilea lungmetraj regizat și scris de Andrei Crețulescu are în distribuție patru actori emblematici ai noului...

EXT. MAȘINĂ. NOAPTE, un nou film de Andrei Crețulescu
Club Cultura sâmbătă, 12 octombrie 2024

Proiectul „Să cunoști lumea”

Colectivul de creatori de teatru Vanner Collective a propus un proiect artistic multidisciplinar „Să cunoști lumea” – o serie de activități...

Proiectul „Să cunoști lumea”
Club Cultura sâmbătă, 05 octombrie 2024

Ciao, Italia! Animest 19

După ce ultima ediție a înregistrat peste 15 mii de spectatori în fața ecranelor, Festivalul Internațional de Film de Animație revine pe...

Ciao, Italia! Animest 19
Club Cultura sâmbătă, 28 septembrie 2024

Proiectul BESTIAR

Cel mai nou proiect este „Bestiar. Bun de consum”, co-finanțat de Primăria Municipiului București. Proiectul deschide discuția despre...

Proiectul BESTIAR

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company