Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

A. Grigore, premiată la San Sebastian cu marele premiu Scoica de Aur și Premiul pentru Debut la TIFF

După ce anul trecut a obţinut anul trecut marele premiu - Scoica de Aur - la Festivalul de Film de la San Sebastian (Spania), la recenta ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (Cluj-Napoca), primul film al regizoarei Alina Grigore...

A. Grigore, premiată la San Sebastian cu marele premiu Scoica de Aur și Premiul pentru Debut la TIFF
A. Grigore, premiată la San Sebastian cu marele premiu Scoica de Aur și Premiul pentru Debut la TIFF

, 02.07.2022, 17:13

După ce
anul trecut a obţinut anul trecut marele premiu – Scoica de Aur – la Festivalul
de Film de la San Sebastian (Spania), la recenta ediție a Festivalului
Internațional de Film Transilvania (Cluj-Napoca), primul film al regizoarei
Alina Grigore, Crai Nou (Blue Moon) a obţinut Premiul pentru Debut. Crai nou/ Blue Moon este scris şi regizat de
Alina Grigore și îi are în distribuție pe
Ioana Chiţu, Mircea Postelnicu, Mircea Silaghi şi Vlad Ivanov.
Scenariul filmului este inspirat din
experiența personală a actriței și regizoarei Alina Grigore, care și-a trăit o
parte din copilărie într-un sat din județul Neamț. În special fetele n-aveau
nici o șansă să evolueze, abuzul fizic și psihic la care erau supuse devenind o
obișnuință în mediul rural, spune Alina Grigore amintindu-și perioada respectivă.
Crai Nou este povestea tinerei Irina, care vrea să evadeze dintr-o familie
toxică şi visează să meargă la studii în capitală, dar eşuează, contaminată de
violenţa din jur. Trofeul obţinut la San Sebastian de Crai Nou recompensează
un film făcut fără bani de la Centrul Național al Cinematografiei, de o echipă
foarte dedicată. Am vorbit cu Alina Grigore despre premiul obținut, despre cum
a reușit să transforme într-o poveste cinematografică o experiență trăită și
despre metoda sa de lucru neobişnuită din spatele filmului.

Alina Grigore: Eu am locuit o perioadă în mediul rural, aveam
șapte ani când am plecat din București să locuiesc într-un sat din județul
Neamț și am avut un șoc cultural destul de puternic. A fost cu atât mai șocant
cu cât eram destul de mică și eram obișnuită cu alt gen de comunitate, așa că
am scris încă de pe atunci un jurnal al întâmplărilor din jur și am continuat
să scriu și mai târziu, întorcându-mă din când în când la acele pagini. În
primul rând, nu exista un interes al părinților față de educația copiilor,
pentru că interesul lor era în primul rând să supraviețuiască, ceea ce nu este
deloc blamabil. Dar cum preocuparea principală era supraviețuirea, copiii erau
încurajați să muncească acasă sau să plece să muncească în străinătate.
Mi-amintesc de un moment în care eu mă duceam acasă să-mi fac temele, iar
prietena mea cea mai bună se ducea acasă și urma să se apuce de săpat, asta se
întâmpla în clasa a I- a sau a II-a, în anii 90. Din
păcate, situația nu s-a schimbat foarte mult, nici acum copiii din mediul rural
nu sunt încurajați să-și continue studiile. Inspirându-mă din ce văzusem, am
început mai târziu să scriu acea carte pe care îmi doresc s-o public și poate o
s-o fac la un moment dat. La filmul acesta am lucrat folosing metoda de lucru a
școlii de actorie InLight, aceasta însemnând că le propunem actorilor o idee pe
care o dezvoltăm după aceea împreună. După ce am scris scenariul a fost o muncă
foarte susținută, am tot discutat și aprofundat situațiile și personajele cu
actorii, cu directorul de imagine, cu editorul. Și așa am început să descoperim
motivațiile personajelor.



Ce a
însemnat folosirea metodei de actorie InLight, metodă care dă și numele unei
școli fondată de Alina Grigore împreună cu o echipă de artiști, ne spune
regizoarea filmului Crai Nou.

Ce aducem noi prin InLight este că ne concentrăm pe
colaborarea cu actorii și cu ceilalți membri ai echipei. Adică îi încurajăm pe
toți din echipă să spună cum văd lucrurile, stăm de vorbă cu directorul de
imagine, cu editorul, aprofundăm scenariul și vorbim despre personaje și
situații.

Din punctul meu de vedere este o muncă foarte captivantă. Scriem fișe
de personaje, venim cu propuneri, improvizăm, legat de această poveste am căutat
și găsit amintiri comune, tema fiind legată de familie este imposibi să nu
găsești lucruri comune. Și
toată această cercetare, tot acest background îl ajută foarte mult pe actor.
Este de mare ajutor atunci când ești pe set să-ți descoperi lucruri comune cu
ceilalți, să cunoști motivațiile partenerului de scenă. Acesta
a fost un aspect, apoi m-a interesat ce gândesc și cum explorează actorii
scenariul. Pentru mine tipul acesta de muncă colaborativă este foarte important.
Când se traduce un text mă interesează inclusiv ce crede traducătorul despre
textul respectiv, așa că este evident că propunerile actorilor și ale membrilor
echipei mi se par foarte prețioase. Mi
se pare mai eficientă colaborarea pentru că în momentul în care îi lași pe
ceilalți să exploreze, ei ajung la un nivel foarte înalt de creativitate și
este în folosul tău, ca regizor, tu te poți folosi de această creativitate. Pe
când, dacă ești mai degrabă tipul de regizor care doar coordonează, nu există
prea multă comunicare. Despre asta este InLight, despre colaborarea cu
ceilalți. Și dacă ai încredere în genul acesta de abordare, părerea mea este că
aduci mai multă emoție, mă refer în special la construcția personajelor.

În
plus, ai o echipă mai fericită, care știe că se poate exprima liber ținând cont
de câteva limite, desigur. Au existat câteva secvențe în care actorii au avut
libertate totală, mă refer mai ales la o secvență cu Mircea Postelnicu și Ioana
Chițu, despre care toată lumea a spus că a ieșit ca un dans, ca un tango între
directorul de imagine, regizor și actori. Și, de fapt, asta îmi doresc, ca
realizarea unui film să fie ca un dans împreună.


Până la Crai Nou, regizoarea Alina Grigore era cunoscută mai ales ca
actriţă. A jucat în câteva seriale şi în lungmetrajul Ilegitim, regizat
de Adrian Sitaru, la care a fost și scenaristă.


RadioRomaniaInternational · Club Cultura 02.07.2022
Festivalul Național de Teatru (sursa foto: Festivalul Național de Teatru)
Club Cultura sâmbătă, 02 noiembrie 2024

Festivalul Național de Teatru

Ediția s-a aflat sub semnul „Dramaturgiilor posibilului” și a fost curatoriată de Mihaela Michailov, Călin Ciobotari și Ionuț Sociu. Celor...

Festivalul Național de Teatru
Foto: mnir.ro
Club Cultura sâmbătă, 26 octombrie 2024

Expoziția „Coloranți naturali” la MNIR

Muzeul Național de Istorie a României (MNIR) prezintă, începând cu jumătatea lunii septembrie, o nouă expoziție: „Coloranți naturali. De...

Expoziția „Coloranți naturali” la MNIR
Foto: Adi Marineci
Club Cultura sâmbătă, 19 octombrie 2024

EXT. MAȘINĂ. NOAPTE, un nou film de Andrei Crețulescu

EXT. MAȘINĂ. NOAPTE, cel de-al doilea lungmetraj regizat și scris de Andrei Crețulescu are în distribuție patru actori emblematici ai noului...

EXT. MAȘINĂ. NOAPTE, un nou film de Andrei Crețulescu
Foto:fb.com / Vanner Collective
Club Cultura sâmbătă, 12 octombrie 2024

Proiectul „Să cunoști lumea”

Colectivul de creatori de teatru Vanner Collective a propus un proiect artistic multidisciplinar „Să cunoști lumea” – o serie de activități...

Proiectul „Să cunoști lumea”
Club Cultura sâmbătă, 05 octombrie 2024

Ciao, Italia! Animest 19

După ce ultima ediție a înregistrat peste 15 mii de spectatori în fața ecranelor, Festivalul Internațional de Film de Animație revine pe...

Ciao, Italia! Animest 19
Club Cultura sâmbătă, 28 septembrie 2024

Proiectul BESTIAR

Cel mai nou proiect este „Bestiar. Bun de consum”, co-finanțat de Primăria Municipiului București. Proiectul deschide discuția despre...

Proiectul BESTIAR
Club Cultura sâmbătă, 21 septembrie 2024

Niko Becker, Tânăra Speranță de la Gopo

Pentru rolul Dumitru din filmul Spre nord, în regia lui Mihai Mincan, actorul Niko Becker a obținut anul acesta Premiul Gopo, la categoria...

Niko Becker, Tânăra Speranță de la Gopo
Club Cultura sâmbătă, 14 septembrie 2024

Festivalul Internaţional de Film Independent Anonimul

Cel mai bun scurtmetraj românesc la Festivalul Internaţional de Film Independent Anonimul a fost desemnat „(În) Cerc”, de Andreea Parfenov....

Festivalul Internaţional de Film Independent Anonimul

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company