Un IT-ist la catedră
Tiberius Hodoroabă-Simion are 30 de ani, iar povestea lui de viaţă ar putea inspira mulţi alţi oameni pasionaţi de un anumit domeniu.
Monica Chiorpec, 24.03.2020, 13:25
Tiberius
Hodoroabă-Simion are 30 de ani, iar povestea lui de viaţă ar putea inspira
mulţi alţi oameni pasionaţi de un anumit domeniu. Nu doar fiindcă este un om
deosebit de talentat, dar şi fiindcă s-a hotârăt să îşi dedice tot timpul
copiilor care au nevoie, poate mai mult decât oricând, de mentori: Totul a început acum patru ani, când lucram ca programator la o firmă
de IT. Dezvoltam soluţii de cyber security pentru înlocuirea username-ului şi a
parolei cu tot felul de identităţi biometrice. Deşi toate erau la limita noilor
tehnologii, pentru mine rămânea un vis mai vechi, acela de a încerca să fiu
profesor, îmi doream să văd cum este să fii profesor. Asta şi pentru că, de-a
lungul vieţii mele, am fost ajutat. Şcoala a fost cea care m-a salvat, eu
venind dintr-un mediu destul de dificil. Mi-am zis ce ar fi să fiu profesor o
perioadă? Dacă merge, o să fiu profesor, sau mă pot întoarce la IT, dacă nu o
să fie o alegere bună să fiu profesor.
Aşa că a intrat în Teach for Romania, cea mai mare organizaţie
care facilitează astfel de întâlniri între copiii care au nevoie de profesori
cu vocaţie și cei care îşi doresc să lucreze la catedră. Pentru Tiberius Hodoroabă-Simion, să aleagă şcoala a fost cea mai bună
decizie pe care ar fi putut să o ia: Calea pe care am găsit-o a fost prin
intermediul acestei organizaţii, Teach for Romania. Oameni din diferite domenii
sunt aduşi la catedră, în faţa unor copii, în şcoli din medii defavorizate.
După părerea mea, este un contast imens între ce se întâmplă aici şi ce se
întâmplă în şcolile bune, în şcolile din oraşe. Există şcoli foarte bune şi
şcoli în care sunt foarte multe probleme de rezolvat. Localitatea la care mă
refer şi în care am predat este Budeşti, un oraş de cinci mii de locuitori, mai
degrabă o comună. Se află la 30 de kilometri de Capitală. Iar când ajungi
acolo, te simţi într-o altă lume. Atât de aproape şi, totuşi, atât de departe.
Tiberius este
împăcat cu faptul că a renunţat la un domeniu bine remunerat şi atât de
ofertant astăzi, cum este cel IT. Satisfacţia pe care i-o oferă interacţiunea
cu copiii surclasează cu mult orice recompensă materială: Am procese de
reflecţie şi de autoreflecţie zilnic, sau măcar săptămânal. Periodic, îmi vin
în minte aspecte după care să trag linie. Îmi spun că totul este bine. Nu, nu
am o chemare ca, în momentul acesta, să renunţ la predat. Mi se pare o cale frumoasă
de urmat, bineînţeles, cu toate lucrurile care derivă din asta, greutăţile şi
limitările. Dar, dincolo de asta, există o fascinaţie din partea mea şi,
totodată, o fericire că fac acest lucru.
Pentru Tiberius,
şcoala nu este despre note, ci despre mentorat. Nu este despre a te impune de
la înălţimea catedrei, ci despre a le deveni partener în învăţare şi aliat
copiilor din bănci. Se poate spune despre Tiberius Hodoroabă-Simion că este un
om pasionat întru totul de profesia la care nu ar mai putea renunţa: Pur şi simplu, este un domeniu foarte frumos. Este un domeniu în care
ai de a face cu copii, un domeniu în care chiar poţi să vezi contribuţia ta
imediat. Nu trebuie să treacă mult timp pentru a-ţi vedea urmele pe care le
laşi în viaţa acestor copii. Este, mai degrabă, o invitaţie către tinerii din
România spre a încerca să îşi găsească un loc un ţara aceasta şi, în special,
la catedră. Mă gândeam inclusiv la o idee, aceea ca oameni din domenii variate,
din profesii variate, să vină la catedră. Să existe colaborări. Oricum, sunt
din ce în ce mai puţini profesori. Să existe colaborări punctuale, acolo unde
este nevoie, prin care să li se permită unor profesionişti în domeniu să vină
să predea 2-3 ore pe săptămână sau măcar pe lună. O combinaţie de măsuri de
acest gen ar face foarte mult bine.
Oameni ca
Tiberius Hodoboabă-Simion, care vor să devină mentori într-un anumit domeniu,
se pot adresa echipei Teach for Romania. Aceasta este o organizaţie
non-guvernamentală, parte din reţeaua globală Teach for All,
care caută şi pregăteşte oameni valoroşi, cu sau fără experienţă anterioară de
predare, pentru a deveni profesori în învăţământul de stat, spre beneficiul
copiilor din medii sociale vulnerabile.