Elevii au nevoie de reprezentare
Rareș Voicu este una dintre vocile noii generații. A ales să vorbească în numele tuturor colegilor lui de liceu, iar acest lucru ar putea să îi marcheze viitoarea carieră
Monica Chiorpec, 30.06.2020, 16:16
Rareș Voicu este
una dintre vocile noii generații. A ales să vorbească în numele tuturor colegilor
lui de liceu, iar acest lucru ar putea să îi marcheze viitoarea carieră. Mai
întâi, a fost președinte al Consiliului Județean al Elevilor din Brăila, apoi a
devenit vicepreședintele Consiliului Național al Elevilor. Totul a pornit din
clasa a noua, atunci când am candidat la președinția consiliului școlar al
elevilor din liceul meu, pentru că mi-am dat seama că elevii au o nevoie acută
de reprezentare și că trebuie ca vocile lor să fie auzite acolo unde se iau
deciziile, pentru că, din păcate, în momentul acesta, sistemul educațional din
România, la toate nivelurile, duce lipsă de o conectare reală cu beneficiarii
săi reali, cu elevii. Aproape toate deciziile care se iau în sistemul nostru de
învățământ se iau fără a consulta elevii. Ceea ce se întâmplă poate că nu este
neapărat o lipsă de voință de a consulta elevii, ci lipsa unui liant între
elevi și autorități, între elevi și decidenți, între elevi și administrațiile
publice. A venit dintr-o nevoie și o dorință de a face auzită vocea colegilor mei.
Pentru Rareș
Voicu, sistemul educațional din România se confruntă cu probleme care nu ar mai
trebui să existe în anul 2020. Cele mai importante sunt legate, în opinia lui,
de programa școlară și de infrastructură. Avem nevoie de atitudine. În prezent,
sistemul de învățământ din România, mai precis programa școlară, nu formează cu
adevărat un cetățean competent, care să aibă aptitudini pentru a se integra în
societate și pe piața muncii. Or, din punctul meu de vedere, asta ar trebui să
facă școala, să asigure acele soft skills, aptitudini care nu sunt predate
neapărat, dar pe care le deprinzi prin exercițiu, care ne ajută pe termen lung
să ne integrăm în societate ca cetățeni funcționali. Dacă ar fi să identific
sectoarele din sistemul de învățământ care ar putea să meargă mai bine și care
ar trebui să meargă mai bine, ar fi zona de curriculum, programa școlară fiind
depășită de mulți ani. În al doilea rând, infrastructura, pentru că nu poți
avea o programă școlară racordată la societatea în care trăim fără o
infrastructură școlară demnă de secolul XXI.
Rareș Voicu și-a
continuat misiunea, vorbind inclusiv în numele elevilor din statele membre ale
Uniunii Europene. Pe durata președinției rotative la Consiliul European, care a
revenit României în primul semestru al anului 2019, Rareș Voicu a redactat,
alături de alți colegi de generație, un document inedit. Am avut ca scop
plasarea vocii copiilor din întreaga Europă în mijlocul procesului decizional.
Din acest motiv, alături de colegii mei, am lucrat la Declarația de la
București a copiilor din Uniunea Europeană. Este primul document de acest fel
din lume și l-am prezentat Consiliului Uniunii Europene, celor responsabili de
educație. În prezent, documentul redactat de noi încă mai este menționat atunci
când se conturează decizii politice la nivel european. Practic, România a fost
primul stat membru care a pus pe agenda președinției la Consiliul UE
participarea copiilor la luarea deciziilor. Este un pas foarte mare în direcția
cea bună.
O viitoare
carieră în domeniul legislativ este, pentru Rareș Voicu, principala opțiune.
Și-ar dori să continue să se implice în educație. Mi-ar plăcea să
studiez Dreptul internațional, cu o specializare pe legislația din domeniul
Drepturilor Omului. Mi-ar plăcea să lucrez apoi într-o organizație
neguvernamentală, care să se concentreze pe drepturile copiilor și pe accesul
la educație. Este un lucru care mă atinge în mod deosebit pentru că, de când
sunt reprezentant al elevilor, am avut ocazia să văd foarte multe situații în
care pare că singurul lucru care guvernează sistemul educațional din România
este inechitatea. Este adânc înrădăcinat acest fenomen. În opinia mea, toți
copiii ar trebui să aibă un acces egal și neîngrădit la educație.
Cum ar arăta, în
viziunea lui Rareș Voicu, un tânăr pregătit să vorbească în numele generației
sale? În primul rând, ar fi un tânăr care își cunoaște drepturile. În
procesul decizional, este foarte important să cunoști ce drepturi ai tu, atât
ca elev, cât și ca cetățean, în general. Este un minimum de efort pe care îl
poți depune, în final tot în interesul tău. Cred că, de fapt, după ce afli ce
drepturi ai ca cetățean și ce pârghii ai pentru a te putea implica în procesul
decizional, ar doilea pas ar fi să încerci tu, ca tânăr, să dărâmi barierele
dintre cetățeanul obișnuit și autoritățile publice locale. Este de datoria
noastră să aducem o perspectivă nouă în administrația publică din România, prin
implicarea activă în comunitate, fie că vorbim despre o campanie de apărare a
drepturilor, fie că vorbim despre a lua atitudine atunci când se întâmplă ceva
care nu este în regulă.
Declarația de la
București a copiilor din Uniunea Europeană, la redactarea căreia a participat
și Rareș Voicu, poate fi citită integral pe site-ul web www.unicef.org/romania.