Din pasiune pentru scenă şi sunet
Alina Tofan are 25 de ani şi este absolventă a Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică, Facultatea de Actorie, şi masterandă în cadrul aceleiaşi universităţi, în Terapie prin Teatru şi Artele Spectacolului.
Monica Chiorpec, 14.01.2020, 14:05
Alina Tofan are
25 de ani şi este absolventă a Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică,
Facultatea de Actorie, şi masterandă în cadrul aceleiaşi universităţi, în Terapie
prin Teatru şi Artele Spectacolului. Aşa cum declară ea însăşi, scopul său este
acela de a reuşi să îşi dezvolte cât mai multe mijloace artistice de exprimare
şi să folosească arta ca formă de terapie, prin creaţiile mele. Alina Tofan are
multe domenii de interes în sfera artelor audiovizuale. Cum se identifică,
însă, cel mai mult? În primul rând, ca performer, pentru că mi
se pare modalitatea prin care învăţ cele mai multe lucruri şi locul în care pot
să îmi folosesc şi pasiunea pentru jurnalism, în care pot să îmi folosesc vocea
foarte mult şi din care pot să iau frânturi din viaţă şi să le expun cumva, din
punctul meu de vedere. Mi se pare arta care mă îmbogăţeşte cel mai mult, care
îmi dă pulsul real al vieţii şi din care, apoi, pot să migrez către actorie, jurnalism
şi să ofer foarte mult.
Pentru Alina
Tofan, teatrul de astăzi nu mai satisface nevoile psiho-afective ale societăţii
în care trăim. Eu sunt destul de supărată pe teatru, aşa
cum este în forma actuală. De multe ori, merg la teatru şi nu mai găsesc
motivele pentru care eu mi-am ales această profesie. Uneori, mi se pare depăşit
şi că ne face să trăim într-o comoditate falsă. Dar teatrul adevărat, cel spre
care tind eu, este cel care într-adevăr ne aduce împreună şi ne face să trăim
aceeaşi experienţă, care ne îmbogăţeşte şi aduce o emoţie reală. Cum ar
revoluţiona scena Alina Tofan? Prin cât mai multe spectacole, care să
aibă decoruri cât mai reale şi în care să se pună cât mai mult accentul pe
umanitatea personajelor, pe ceea ce trăieşte personajul şi pe faptul că binele
are foarte multe valenţe, la fel şi răul. Un om nu poate fi doar rău.
Situaţiile determină foarte mult comportamentul. De fapt, de asta mergem la
teatru. Să ne înţelegem pe noi mai bine şi să îi înţelegem şi pe ceilalţi. De
multe ori, lucrul ăsta simt că se pierde.
Colaborarea în
proiecte internaţionale este deosebit de importantă pentru Alina Tofan. Astfel,
crede ea, un artist îşi poate îmbogăţi propria creaţie. Am colaborat cu
Claudia Bosse, când eram mai mică, în anul 2 de facultate, şi am participat la
un atelier foarte interesant, în care s-a pus accentul pe impactul clădirilor
asupra noastră. Cum comunică arhitectura cu noi şi cum ne face să ne mişcăm. A
fost un proiect deosebit. Dumneaei este director la un teatru din Austria şi a
venit cu metoda aceasta, care la momentul respectiv părea foarte departe de tot
ceea ce se întâmpla în România. Făceam performance pe stradă, în mall-uri, în
spaţii publice.
Iar experienţa de
jurnalist de radio i-a adus Alinei Tofan satisfacţia de a descoperi cât de
importantă este vocea în transmiterea emoţiilor reale, prin interacţiunea la
distanţă. Pentru ea, radioul este o artă. Cred că vocea este mijlocul de exprimare
cel mai sincer şi cel mai autentic. De multe ori, fac exerciţiul acesta, când
merg să văd un spectacol de teatru; las privirea în jos, ca să aud doar vocea.
Cred că, prin voce, poţi descoperi cu adevărat omul, emoţiile pe care le
transmite. Radioul este un mijloc superb de exprimare şi îl consider o artă.
Este calea prin care cuvântul poate deveni imagine, pentru ascultători.
Cum percepe Alina
Tofan generaţia din care face parte? Eu spun de fiecare dată că mă consider
norocoasă că trăiesc vremurile acestea de schimbare. Sunt mândră că fac parte
din generaţia aceasta. Trăiesc cu sentimentul că pot face orice, la fel ca toţi
tinerii din generaţia mea. Simţim că suntem liberi, că decidem noi pentru noi.
Observ însă şi o problemă în generaţia mea. Cei care nu au pasiuni cu adevărat
vocaţionale şi care nu ştiu exact ce vor de la ei înşişi se cam pierd în paleta
aceasta mare de meserii pentru care nu suntem, de fapt, pregătiţi.
Am întrebat-o pe Alina
Tofan ce sfat ar oferi unui tânăr care şi-a propus să urmeze o carieră în
domeniul artelor scenice. Să fie foarte sincer cu el şi conştient că
lumea în care urmează să pătrundă ca artist este una care nu are nevoie de el.
Trebuie să îşi facă singur un loc şi să demonstreze că locul lui este acolo.
Şi, dacă nu îşi doreşte până peste măsură, se va pierde, pentru că este o
meserie dură şi rezistă doar cei care îşi doresc cu tot sufletul să fie
performeri. Dacă are o minimă îndoială, nu l-aş sfătui să facă asta.
Printre realizările în plan artistic ale Alinei Tofan,
se regăseşte un proiect de teatru legislativ, cu care a făcut primul spectacol
de teatru bazat pe această metodă, având ca temă violenţa domestică, un video
performance intitulat Singuri Acasă, în regia lui Jean-Lorin Sterian, dar şi
alte proiecte performative la care lucrează în prezent.