Ratele de impozitare în ţările din UE
Sistemul de taxare în ţările
membre UE este stabilit de fiecare stat în parte, însă UE supravegheaza modul
în care se aplica legislaţia şi face recomandări acolo unde consideră că este
cazul. Danemarca este pe primul loc la colectarea de taxe – aprope 50% din PIB,
majoritatea din taxe indirecte. Bulgaria este pe ultimul loc, cu o pondere de
27,9% a taxelor in PIB, urmata de România şi Slovacia, la egalitate cu 28,3%
Robina Cornaciu, 15.01.2018, 14:17
Sistemul de taxare în ţările
membre UE este stabilit de fiecare stat în parte, însă UE supravegheaza modul
în care se aplica legislaţia şi face recomandări acolo unde consideră că este
cazul. Danemarca este pe primul loc la colectarea de taxe – aprope 50% din PIB,
majoritatea din taxe indirecte. Bulgaria este pe ultimul loc, cu o pondere de
27,9% a taxelor in PIB, urmata de România şi Slovacia, la egalitate cu 28,3%
Uniunea Europeană nu are un rol
direct în colectarea impozitelor sau în stabilirea cotelor de impozitare, are
însă rolul de a monitoriza normele naționale în materie de impozitare pentru a
se asigura că sunt în concordanță cu anumite obiective ale politicilor europene, obiective cum ar fi promovarea creșterii economice, combaterea discriminării
în domeniul consumului, crearea de noi locuri de muncă, investiții. Nu toate
țările UE au o cotă unică de impozitare, mai mult, am putea spune că foarte
puține dintre ele au apelat la o cotă unică de impozitare .
De ce aceste
discrepanțe și care dintre modalitățile de impozitare este mai cota unică sau o
cotă progresivă?
Adrian Bența-consultant fiscal: Cotele de impozitare depind
foarte mult de obiectivle naționale și de modul în care poți să administrezi
taxele și impozitele. În statele de vest de obicei, cotele de impozitare sunt
progresive, în sensul că veniturile mici au foarte multe deduceri iar
veniturile mari sunt impozitate cu cote foarte mari ce pot atinge și 50%. Din
punctul de vedere al asigurărilor sociale atât vestul Europei cât și partea de
est a Europei se lovește de îmbătrânirea populației și de reducerea numărului
de salariații fapt pentru care asigurările sociale sunt relativ ridicate atât în
estul Europei cât și în vestul Europei. Din punctul de vedere al impozitării
profiturilor companiei într-adevăr în zzona aceasta de est România, Bulgaria,
Rusia, cunoaștem că există cote unice de impozitare iar în partea de vest de
exemplu Italia, Franța, Germania există cote progresive de impozitare. Avantajul
unei cote unice este că se colectează mai rapid taxele și impozitele iar zona
de evaziune fiscală iese la suprafață mai ușor pentru că de obicei se adoptă
cote reduse de taxare. Cotele unice cu rate reduse de taxare aduc mai puțini
bani la buget, sunt folosite în țările în care există o disciplină financiară
generalizată sau în zonele unde există evaziune fiscală. Cota unică combate
evaziunea fiscală și se aplică unde administrarea taxelor este greu de realizat. Cotele
progresive se aplică în statele de vest unde există o disciplină financiară și
unde administrarea fiscală este deja implementată cu succes de mai multe
decenii. Aici, cotele progresive fiind mai mari se strâng mai mulți bani la
buget și există cel puțin premise teoretice ca aceste țări să se dezvolte mai
bine decât țările în care există cotele unice.