Planul de acțiune privind infrastructura de combustibili alternativi
România riscă un proces la Curtea
de Justiţie a UE, dacă nu transpune
integral normele UE privind instalarea infrastructurii pentru combustibili
alternativi. Acest lucru este esențial pentru a reduce dependența de petrol a
transporturilor și pentru a atenua impactul lor asupra mediului.
Robina Cornaciu, 17.04.2018, 12:01
România riscă un proces la Curtea
de Justiţie a UE, dacă nu transpune
integral normele UE privind instalarea infrastructurii pentru combustibili
alternativi. Acest lucru este esențial pentru a reduce dependența de petrol a
transporturilor și pentru a atenua impactul lor asupra mediului.
Comisia
Europeană a decis recent să trimită Malta şi România în faţa Curţii de Justiţie
a UE pentru neîndeplinirea obligaţiei de a notifica cadrele naţionale de
politică în temeiul Directivei 2014/94/UE referitoare la instalarea
infrastructurii pentru combustibili alternativi. tatelor membre li s-a
solicitat să notifice Comisiei cadrele naţionale de politică până la 18
noiembrie 2016. Până în prezent, Malta şi România nu au dat curs acestei
solicitări, deşi au primit din partea Comisiei o scrisoare de punere în
întârziere şi un aviz motivat la 15 februarie, respectiv la 13 iulie 2017.
Cadrele
naţionale de politică constituie principalul instrument care asigura crearea
coordonată a unei infrastructuri suficiente pentru combustibilii alternativi,
inclusiv a punctelor de reîncărcare pentru vehiculele electrice şi a punctelor
de realimentare pentru gaze naturale şi hidrogen. Instituirea unor astfel de
cadre ajuta totodată la evitarea fragmentării pieţei interne prin introducerea
coordonata a combustibililor alternativi.
Parlamentul
European de la Strasbourg a luat în discuție Planul de acțiune privind
infrastructura de combustibili alternativi, subiect modern, actual,
interesant, nu însă și adaptabil statelor membre în întregimea lor sau separat.
Nu doar țările mai puțin dezvoltate din UE au probleme în această privință, pentru
că aplicabilitatea unor norme legate de combustibilii alternativi nu se
constituie într-un lucru simplu.
Europarlamentarul
PPU-sl, Maria Grapini, a punctat exact aceste sensibilități, în intervenția
avută, în plen.
Avem
directive, și pentru combustibili alternativi, avem și pachetul de mobilitate
din 2017, de acord. Ați specificat, însă, că în cadrul politicilor naționale
implicarea directivei nu a ajuns la ambițiile privind utilizarea
combustibilului alternativ. Ați putea să ne spuneți și de ce? Eu cred că ceea
ce ați spus dumneavoastră și anume că statele pot să folosească fonduri, din
fondul de dezvoltare, din fondul de coeziune, nu se aplică încă peste tot.
Nimeni de aici nu dorește să nu avem autovehicule curate, problema este că
trebuie să vedem cum? Avem nevoie de o industrie creativă, inovatoare, cu
automobile care să nu polueze și avem nevoie de infrastructură. Eu mă gândesc
cât de trist este acum că avem așa de puțină infrastructură, și nu doar în
mediul rural, ci chiar în mediul urban.Nu aș vrea ca, astfel, să deconectăm
zonele sărace și mediul rural de conectivitatea în transporturi. De aceea,
trebuie să ne gândim foarte bine, care sunt măsurile pe care putem să le luăm!