Manipularea odometrului in statele UE
Manipularea odometrului este interzisă în 26 de state membre, însă numai 10 state membre au introdus măsuri suplimentare pentru a verifica kilometrajul disponibil consumatorilor și numai 6 clasifică manipularea odometrului ca infracțiune. Întrucât echipamentele și programele informatice folosite pentru manipularea odometrelor sunt ușor de găsit în Uniune și nu sunt considerate infracțiuni, iar mai multe state membre se află pe cale de a defini ca infracțiuni activitățile legate de manipularea ilegală a kilometrajului, europarlamentarii au solicitat noi norme din partea Comisiei Europene.
Robina Cornaciu, 13.07.2018, 10:42
Manipularea odometrului este interzisă în 26 de state membre, însă numai 10 state membre au introdus măsuri suplimentare pentru a verifica kilometrajul disponibil consumatorilor și numai 6 clasifică manipularea odometrului ca infracțiune. Întrucât echipamentele și programele informatice folosite pentru manipularea odometrelor sunt ușor de găsit în Uniune și nu sunt considerate infracțiuni, iar mai multe state membre se află pe cale de a defini ca infracțiuni activitățile legate de manipularea ilegală a kilometrajului, europarlamentarii au solicitat noi norme din partea Comisiei Europene.
Fraudarea odometrului reprezintă o amenințare pentru siguranța în trafic a vehiculelor, astfel cum se constată și în Directiva 2014/45/UE, care solicită statelor membre să impună sancțiuni eficace, proporționale și disuasive în caz de astfel de manipulări. Recent in plenul Parlamentului European de la Strasbourg europarlamentarii au cerut Comisiei să analizeze fezabilitatea conectării platformelor naționale pentru a permite schimbul de informații transfrontalier privind inspecțiile tehnice, care să includă indicațiile odometrului.
Europarlamentarul Claudia Ţapardel a intervenit în plenul Parlamentului European de la Strasbourg în cadrul dezbaterii Manipularea odometrului în autovehicule: revizuirea cadrului juridic al UE”:
Fraudarea odometrului pentru a crea falsa impresie ca vehiculele sunt mai putin uzate este un fenomen foarte larg raspandit pe teritoriul UE. Astfel se influenteaza evalurea corecta a starii tehnice a autovehicului, fapt ce creaza costuri suplimentare injuste consumatorilor, comerciantilor de autoturisme, companiilor de leasing si asigurari, dar si producatorilor. De asemenea, este ingijorator sa constatam ca acest fenomen are implicatii serioase asupra sigurantei traficului rutier deoarece este o cauza ce contribuie semnificativ la cresterea numarului de accidente. Practic, evaluarea incorecta a starii tehnice a unui automobil poate avea consecinte grave pentru participantii la trafic, punandu-le acestora viata in pericol. In calitate de reprezentant al Romaniei in Parlamentul European, consider ca trebuie gasita o solutie rapida pentru rezolvarea acestei probleme, cu atat mai mult cu cat Romania, tara mea de origine, a devenit o piata profitabila pentru comercializarea masinilor second hand. Avand in vedere ca un numar ridicat dintre masinile uzate comercializate transfrontalier au odometrul manipulat, consider ca acest fenomen contribuie semnificativ la numarul crescut de accidente rutiere din tara mea. In aceste conditii, Comisia Europeana trebuie sa vina cu masuri ferme pentru a proteja viata cetatenilor europeni. In calitatea de for legislator dar si in contextul privind dezbaterea pe marginea pachetului de mobilitate, trebuie sa intreprindem tot ce ne sta in putinta pentru a stopa un fenomen care pericliteaza vieti omenesti.”