Spațiul european al educației
După decenii de cooperare în domeniul educației la nivelul UE, în 2017, Comisia Europeană prezenta viziunea creării unui Spațiu european al educației până în anul 2025. De atunci și până în prezent s-a lucrat la numeroase inițiative care să completeze, să detalieze, să dezvolte acea viziune.
Luana Pleşea, 05.12.2020, 18:13
După decenii de cooperare în domeniul educației la nivelul UE, în 2017, Comisia Europeană prezenta viziunea creării unui Spațiu european al educației până în anul 2025. De atunci și până în prezent s-a lucrat la numeroase inițiative care să completeze, să detalieze, să dezvolte acea viziune.
Practic, se dorea ca în Europa:
– să fie perfect normal ca tinerii să urmeze o parte din studii în străinătate;
– diplomele de învățământ școlar și superior să fie recunoscute în toate țările UE;
– să devină o regulă generală ca orice european să știe două limbi străine;
– toată lumea să aibă acces la o educație de înaltă calitate, indiferent de nivelul socio-economic.
Ne aflăm, în prezent, într-un moment în care educația a suferit perturbări majore din cauza epidemiei de COVID-19 și a unei treceri rapide la învățarea online și la distanță.
În plus, utilizarea în masă a tehnologiei a scos la iveală lacune și puncte slabe. Iar cele mai recente inițiative în direcția creării Spațiului european al educației vizează exact întrebările ridicate de acest dificil an 2020. Este vorba despre Comunicarea privind Spațiul european al educației și Planul de acțiune pentru educația digitală.
Despre acesta din urmă am vorbit deja. Dar… la ce ne gândim când spunem spațiu european al educației? La această întrebare l-am invitat să răspundă pe Ciprian Fartușnic, cercetător științific, Unitatea de Cercetare în Educație din cadrul Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație.