Reforma spațiului digital – noi norme pentru toate tipurile de servicii digitale (partea I)
Comisia Europeană a propus, în decembrie 2020, o reformă ambițioasă a spațiului digital și un set cuprinzător de norme noi pentru toate tipurile de servicii digitale, printre care platformele de comunicare socială, piețele online și alte platforme online care operează în Uniunea Europeană. Este vorba despre Actul legislativ privind serviciile digitale și Actul legislativ privind piețele digitale.
Luana Pleşea, 06.02.2021, 13:05
Comisia Europeană a propus, în decembrie 2020, o reformă ambițioasă a spațiului digital și un set cuprinzător de norme noi pentru toate tipurile de servicii digitale, printre care platformele de comunicare socială, piețele online și alte platforme online care operează în Uniunea Europeană. Este vorba despre Actul legislativ privind serviciile digitale și Actul legislativ privind piețele digitale.
Invitată: Alina Ujupan, membră a cabinetului comisarului Margrethe Vestager, vicepreședintă executivă a Comisiei Europene, responsabilă de Europa pregătită pentru era digitală.
Platformele foarte mari trebuie să își facă o evaluare a riscului pe care o astfel de platformă îl poate genera în cazul în care diseminează, de exemplu, informații false sau conținut care este dăunător. Trebuie să își organizeze audituri recurente independente, trebuie să comunice concret ce măsuri iau. Sunt obligate, de asemenea, să ofere transparență cu privire la reclamele care sunt promovate online pe aceste platforme. De ce un anumit cetățean vede în profilul său o anumită reclamă? Cine este în spatele acestei reclame? Este sponsorizată? Cu ce motiv? Pentru a evita, bineînțeles, manipularea. (Alina Ujupan)
Scopul principal (în ceea ce privește cetățeanul) este de a înțelege foarte bine ce se întâmplă online, la ce este supus sau nu un cetățean, online, ce drepturi are, cum și le poate exercita, pentru a aduce echilibru în mediul online, așa cum avem în mediul offline. (Alina Ujupan)