Studiu privind România și Piața Unică Digitală a Uniunii Europene
Studiul România și Piața Unică Digitală a Uniunii Europene. Oportunități și provocări a apărut în cadrul seriei de studii de strategie și politici - SPOS 2017.
România Internațional, 25.05.2018, 17:02
Studiul România și Piața Unică Digitală a Uniunii Europene. Oportunități și provocări” a apărut în cadrul seriei de studii de strategie și politici – SPOS 2017 și este disponibil, în format online, pe site-ul Institutul European din România. Rolul publicației a fost acela de a prezenta situația actuală a sectorului digital din România și de a oferi recomandări de politici pentru factorii de decizie. Astfel, echipa de cercetare s-a concentrat pe identificarea oportunităților, provocărilor și tendințelor ce derivă din integrarea în piața unică digitală și prezentarea de scenarii legate de tranziția către o economie digitală.
Pentru a materializa acest deziderat, echipa de autori a identificat două posibile scenarii de evoluție: participarea României într-o piață unică digitală puternic consolidată (cu eliminarea barierelor naționale și a reglementărilor restrictive), respectiv participarea României într-o piață unică divizată (unde nivelul de intervenție al autorităților naționale ar fi unul sporit).
În secțiunea de recomandări, cercetătorii amintesc șapte domenii de acţiune ale politicilor pentru îmbunătățirea participării la piața unică digitală: infrastructura TIC (comunicații și servicii digitale); cadrul legal și cel de reglementare în domeniile adiacente, legi privind domeniul TIC; strategia de comerț electronic; soluții de plată electronică; logistică și infrastructură de comerț și transport, reglementări și costuri; accesul la finanțare pentru firmele mici și IMM-uri; dezvoltarea competențelor și a deprinderilor TIC pentru persoane și firme.
Nu în ultimul rând, se desprind câteva concluzii importante: cine nu va putea livra produse sau servicii online nu va avea nicio șansă să răspundă nevoilor viitoare ale consumatorilor; competențele digitale, digitalizarea industriei și a serviciilor, computerele de înaltă performanță, inteligența artificială, modernizarea serviciilor publice, sănătatea și asistența medicală și securitatea cibernetică sunt arii critice de politici privind dezvoltarea economiei digitale. (autor Eliza Vaș, Biroul Studii și Analize, Institutul European din România)