Transport public ecologic la Braşov
Brașovul face încă un pas spre un transport public modern și ecologic.
Sorin Șchiopu, 13.12.2021, 08:05
La Brașov, la mijlocul lunii trecute, au
fost puse în circulație 10 autobuze hibrid Mercedes care vor asigura legătura
dintre cartierele Stupini și Bartolomeu cu centrul orașului.
Cele 10 autobuze, produse în Franța,
au fost achiziționate de către Municipalitate cu suma de 13,4 milioane de lei +
TVA, din care finanțarea nerambursabilă de la Uniunea Europeană reprezintă
98% și a fost derulată prin programul REGIO 2014-2020.
Noile autobuze hibride au înlocuit în
circulație autobuze mai vechi, poluante, dar prezintă și o serie de alte
avantaje: au un consum redus de combustibil, costuri de mentenanță reduse,
capacitate de peste 100 de pasageri, dotări moderne precum aer condiționat,
sistem supraveghere video la interior și exterior, acces WIFI pentru călători
și prize USB pentru încărcarea telefoanelor mobile.
De asemenea, autobuzele au și alte
dotări de ultimă generație despre care ne spune directorul SC RATBV SA, Marian
Geman:
Ele sunt dotate cu sisteme moderne de
monitorizare prin senzori, au un sistem asemănător sistemelor City Safe – care
detectează pietonii, au o asistare la frânare – de exemplu dacă șoferul nu
reacționează în timp util la frânare, mașina frânează singură – are asistență la
oglinzi, la vederea în spate. Sistemul de ventilație este un sistem modern,
antibacterian și antivirus, cu o capacitate foarte mare de schimbare a aerului,
adică în aproximativ două minute schimbă întregul volum de aer din habitaclu.
La rândul său, primarul municipiului
Braşov, Allen Coliban, a ținut să sublinieze că se dorește ca la Brașov să
existe un transport public de calitate, care să fie o opțiune reală pentru cât
mai mulți brașoveni, pentru că numai în acest fel se pot rezolva blocajele din trafic cauzate de numărul mare
de autovehicule de pe străzi și numai astfel se poate face tranziția spre un
oraș verde.
Zece autobuze, autobuze hibride Citaro de
la Mercedes, care vor contribui la reducerea poluării generate de transportul
public. În cifre asta înseamnă o reducere de 96.000 de kilograme de dioxid de
carbon pe an pe traseele pe care aceste autobuze vor opera, undeva la 1.300 de
kilograme de dioxid de azot, sunt cifre importante pentru calitatea aerului din
Brașov și cred că pot fi un element de mândrie care să convingă mai mulți
brașoveni să folosească transportul public.
Primarul
Allen Coliban a mai subliniat că ținta municipalității este să transforme
Braşovul într-unul dintre primele municipii mari din România cu transport 100%
verde.
Merită
menționat că RATBV va fi dotată în final și cu 26 de troleibuze, dar şi cu 32
de autobuze electrice ce au fost achiziţionate de Primăria Braşov, prin
intermediul unor proiecte în care municipalitatea asigură o parte a finanţării,
restul banilor provenind din fonduri guvernamentale și mai ales din fonduri
europene.