Situri arheologice din Dobrogea, valorificate turistic prin fonduri europene
Doi ani le-au trebuit autorităţilor din România şi Bulgaria pentru a aşeza pe harta turistică a Europei peste 40 de situri arheologice, aflate de-a lungul Dunării, pe graniţa de Nord a vechiului Imperiu Roman.
Cristina Ghelasie, 28.02.2018, 12:11
15 mii de cataloage cu
informaţii şi fotografii şi tot atâtea DVD-uri
cu filme, din locuri încărcate de istorie, vor încerca să-i convingă pe turişti că Dobrogea înseamnă ceva mai
mult decât plaje întinse cu nisip fin.
Ruinele vechii cetăţi
Callatis, în Mangalia, Histria, Tomis sau Adamclisi sunt mărturie a trecerii
noastre peste timp. Cu pasiune şi răbdare, praful care s-a aşternut peste vestigii a fost dat la o
parte.
Despre acest demers
vorbeşte Dănuţ Jugănaru, directorul general al Camerei de Industrie şi Comerţ
Constanţa, unul dintre realizatorii proiectului LIMES, alături de Asociaţia
Municipalităţilor dunărene Dunărea din Bulgaria.
Ce ne-am dorit este să redescoperim pentru vizitatori aceste
obiective aflate pe frontiera romană, în cadrul regiunii transfrontaliere
România – Bulgaria. Un prim demers, în cadrul proiectului, a fost acela de a realiza
un studiu preliminar, în care nişte istorici, arheologi s-au deplasat la
fiecare obiectiv în parte, l-au identificat, au văzut cât de accesibil este
drumul până la el, l-au fotografiat şi, până la urmă, toate aceste
informaţii se găsesc în nişte cataloage şi în nişte broşuri.
Toate sunt la dispoziţia
touroperatorilor interesaţi şi vor fi de găsit chiar din această vară la Muzeul
de Istorie Naţională şi Arheologie din Constanţa, spune cercetătorul Constantin
Chera: Capidava, de exemplu, este una dintre cetăţile importante, care făceau parte din Limesul
danubian. Pe de altă parte, civilizaţia antică este prezentă în marile cetăţi
ale Dobrogei, la Histria, la Tomis, la Adamclisi, acolo unde găsim cele mai
relevante elemente ale evoluţiei societăţii omeneşti şi viaţa culturală a
acestor mari centre antice.
43 de situri arheologice
din România şi Bulgaria au fost aşezate pe harta turistică, datorită celor peste
770 de mii de euro din fonduri europene şi a unei promovări multimedia în trei
limbi: română, bulgară şi engleză.