Siguranța rutieră în UE – Măsuri privind următorii pași către „Viziunea zero”
Parlamentul European dorește ca Uniunea Europeană să îndeplinească viziunea zero privind decesele cauzate de accidente rutiere până în 2050.
Camelia Teodosiu, 07.12.2021, 08:33
Pentru a
atinge obiectivul niciun deces pe drumurile din Uniunea Europeană până în
2050, Parlamentul European a solicita măsuri mai solide de siguranță rutieră.
Potrivit unor cifre recente, cele mai sigure drumuri rămân în Suedia, în
timp ce România a raportat, în 2020, cea mai mare rată a mortalității din Uniunea Europeană.
În susținerea
rezoluției privind siguranța rutieră, adoptată de Parlamentul European la
începutul lunii octombrie 2021, raportoarea Elena Kountoura a solicitat Comisiei și guvernelor să aplice
măsuri specifice de protejare a vieților, cum ar fi limite de viteză mai mici,
un transfer modal accelerat către alte forme de transport și o nouă agenție
europeană pentru transport rutier.
Eurodeputata Elena Kountoura:
În fiecare
an, peste 20.000 de concetățeni și copii noștri sunt uciși pe străzile Europei
și peste 120.000 sunt grav răniți. Din păcate, rata de scădere a deceselor din
accidente de circulație a fost înghețată în ultimii ani. Potrivit unor
statistici valabile, șoferii de mașini se bucură de o siguranță mai mare pe
drumuri, în timp ce pietonii și bicicliștii rămân expuși unui risc crescut.
Prin urmare, este necesar un nou cadru global privind politica de siguranță
rutieră pentru a umple golurile legislative și pentru a face din nou progrese.
Raportul
conține propuneri ambițioase de reducere a numărului de morți și răniți grav cu
40% până în 2030. Propunem intervenții și reforme în patru categorii de
vehicule sigure, infrastructuri securizate, utilizarea în siguranță a
drumurilor, creând un cadru adecvat pentru viitor. Toate propunerile noastre
sunt importante pentru că pot salva vieți. De exemplu, trebuie realizată o
înregistrare și o evaluare sistematică a drumurilor europene pentru a investi
cu prioritate în locurile cele mai periculoase, folosind resurse europene și
naționale. Viteza și alcoolul ucid. Propunem introducerea unei limite de 30
km/h în orașe, dezvoltarea noii generații de sisteme inteligente de control al
vitezei și toleranță zero la alcool.
De asemenea,
propunem crearea unei noi agenții europene de transport rutier în conformitate
cu standardele organizațiilor pentru alte moduri de transport, care va oferi
sprijin și know-how valoros.
În cele din
urmă, propunem instituirea Anului european al siguranței rutiere, deoarece
creșterea gradului de conștientizare și informarea cetățenilor cu privire la
siguranța rutieră este esențială pentru atingerea obiectivelor noastre și
salvarea de vieți.