Promovarea continuă a educaţiei şi formării
În documentele programatice ale UE scrie că Uniunea acordă o mare importanță promovării continue a educației și formării.
Dan Horea, 14.02.2019, 10:21
În documentele programatice ale UE scrie că Uniunea acordă o mare importanță promovării continue a educației și formării. Sistemele de educație și formare sunt organizate și puse în aplicare de către statele membre, iar rolul Uniunii este de a le sprijini și a le suplimenta capacitățile. Prin urmare, UE sprijină statele membre prin cooperarea în materie de politici și prin instrumente de finanțare, între care se numără programul Erasmus+ și fondurile structurale și de investiții europene.
Educația și formarea profesională formează o componentă vitală a agendei socioeconomice mai largi a UE. Această agendă include Strategia Europa 2020 și semestrul european pentru coordonarea politicilor economice ale statelor membre.
Toate bune şi frumoase, numai că în România rata de părăsire timpurie a școlii, adică abandonul şcolar, este de 26,6% în zonele rurale, 17,4% în orașe mici și suburbii și 6,2% în municipii. Chiar dacă procentele au scăzut ușor, de la 19,1% în 2015 la 18,3% în 2017, obiectivul propus în cadrul strategiei Europa 2020 (11,3%) rămâne greu de neatins.
Tocmai de aceea, autorităţile din domeniul educaţiei trebuie să insiste pe reducerea abandonului şcolar, pe creşterea calităţii învăţământului şi a dotării şcolilor atât la oraşe, cât, mai ales, în mediul rural.
La Cluj, de pildă, sunt în derulare programe cu finanţare europeană destinate exact acestor obiective.
Şeful Inspectoratului Şcolar Judeţean, prof. Valentin Cuibus: În acest moment derulăm 5 proiecte europene, dintre care în două suntem titulari de proiect iar în alte 3 suntem parteneri cu o serie de fundaţii foarte cunoscute. Majoritatea sunt destinate unor localităţi în care trăiesc copii cu venituri reduse, sau din minorităţi care au probleme cu participarea la cursuri şi cu abandonul şcolar, acesta fiind, de fapt, principalul scop al proiectelor. Pe lângă abandon, avem în vedere dotarea unităţilor de învăţământ şi perfecţionarea profesională a cadrelor didactice. Proiectele se derulează pe 3 sau 4 ani, cu valori între 6 şi 9 milioane de lei. Pe toate le considerăm importante, fiindcă toate ţintesc deficienţe ale sistemului.