Program de educaţie cinematografică, susţinut prin Europa Creativă
Istoria europeană va fi predată liceenilor din Cluj-Napoca prin intermediul unui program de educație cinematografică.
Anca Bota, 15.03.2018, 10:52
Istoria europeană va fi predată liceenilor din Cluj-Napoca prin intermediul unui program de educație cinematografică. Este o metodă inovativă pusă în practică în 5 țări europene, care își propune să îi apropie pe tineri într-o manieră atractivă deopotrivă de cinema și de istoria Europei.
Teaching European History through Cinema (TEHC) este un proiect de educație cinematografică ce se derulează în Italia – țară care a și inițiat proiectul -, Irlanda, Bulgaria, Slovenia și România. Cluj-Napoca este singurul oraș din țara noastră unde elevii vor avea ocazia de a viziona filme europene la orele de istorie. Acestea vor avea ca temă centrală momente importante din istoria Europei: războaie, revoluții, mișcări sociale din trecut, dar și evenimente de strictă actualitate, cum ar fi fenomenul migrației.
Laura Ducu, responsabil comunicare proiect în cadrul Asociației pentru Promovarea Filmului: Este primul proiect de educație cinematografică ce se concentrează pe o materie anume din curicula școală: istoria. Principalul său scop este să crească popularitatea filmului european în rândul elevilor de liceu, să îmbunătățească calitatea orelor de istorie și să aprofundeze înțelegerea evenimentelor istorice importante pentru Europa, prin intermediul cinematografiei.
Aproximativ 1000 de liceeni clujeni vor beneficia de acest program de educație cinematografică. Ei vor avea ocazia să vadă, în sala de cinema, patru filme europene, dintre care unul românesc, iar proiecțiile vor fi urmate de dezbateri legate de tematica abordată. Există și o componentă practică a proiectului, la finalul acestuia tinerii vor realiza eseuri vizuale cu durata de trei minute, care vor fi premiate în luna iunie, la Milano
Eugenio de Caro, project manager al proiectului TECH: Provocarea acestui program este să inovăm în domeniul educației cinematografice. Noi îi vom învăța pe tineri să înțeleagă istoria prin intermediul poveștilor din filme și al limbajului cinematografic. Ei vor învăța să citească imaginile făcând la rândul lor imagini. Cu ajutorul profesorilor, vor face eseuri video de trei minute, care vor intra într-o competiție ce își va desemna câștigătorii în 8 iunie, la Universitatea IULM din Milano.
Proiecțiile de filme sunt programate să înceapă în 16 martie. Componenta pedagogică a proiectului vizează nu doar prezentarea istoriei cu ajutorul filmelor de ficțiune, ci și, pe termen lung, atragerea elevilor de liceu în sălile de cinema.
Adrian Arion, inspector de specialitate istorie și științe socio-umane în cadrul Inspectoratului Școlar Județean Cluj: În Europa, aproximativ 55% dintre elevi vizionează filme în sala de clasă, și 18% merg apoi să vadă filme regulat la cinema. În România, procentul este mai mic, mult sub nivelul european. Cred că acest program va avea impact și asupra obiectivului de a-i aduce pe tineri în sălile de cinema pentru a viziona film european și film românesc.
Proiectul Teaching European History through Cinema este finanțat prin programul Europa Creativă/Media al Uniunii Europene.