Obstacole în calea finanţării proiectelor din fonduri europene
Obţinerea de fonduri europene pentru finanţarea unor proiecte este, uneori, îngreunată din diferite motive, unul din acestea fiind birocraţia excesivă.
Dan Horea, 30.01.2020, 09:21
Faptul că
România se situează pe la coada clasamentului în privinţa atragerii de fonduri
europene se datorează, în parte, şi atitudinii guvernelor şi autorităţilor
româneşti, care, în loc să simplifice şi să ajute atragerea de fonduri, bagă
beţe-n roate. Din felurite motive.
Noul prefect de Cluj, Mircea Abrudean, a lucrat timp de 15 ani la proiecte
pe fonduri europene, atât în domeniul privat, cât şi public. Care crede domnia
sa că sunt problemele ce trebuie înlăturate:
În general ne lovim de o birocraţie excesivă. Se cer o grămadă de avize,
uneori inutile, mai ales negaţii de la diverse instituţii care n-ar trebui să
aibă legătură cu proiectul în sine. De pildă, pentru reabilitarea unui drum
comunal se cer avize din partea Direcţiei de Sănătate Publică şi a Direcţiei
Sanitar-Veterinare. Aceste instituţii emit, evident, negaţii, fiindcă n-au
nimic de-a face cu proiectul. In schimb, se consumă timp şi bani, iar procesul
de avizare este îngreunat.
Cea mai simplă măsură ar fi renunţarea la obţinerea
de avize în faza premergătoare depunerii proiectului. Procedura de solicitare a
finanţării trebuie mult simplificată şi doar după ce se obţine o pre-aprobare a
dosarului să se meargă mai departe cu avizările şi restul documentaţiei tehnice.
Acest mod de lucru se practică în multe ţări din UE, inclusiv în Ungaria
vecină, sau în Polonia. Aceste lucruri depind în mare măsură de autorităţile de
management din cadrul ministerelor.
În prezent există un proiect de
reformare demarat de ministrul Fondurilor Europene, Ioan Marcel Boloş, care
presupune, de pildă, descentralizarea autorităţilor de management pentru
Programul Operaţional Regional, cel care gestionează majoritatea banilor pentru
lucrări de infrastructură, creşterea eficienţei energetice şi alte asemenea, în
Primării şi Consilii Judeţene. Din momentul în care cele opt Agenţii de
Dezvoltare Regională vor deveni autorităţi de management, lucrurile se vor
simplifica mult din acest punct de vedere.