Noi spărgătoare de gheaţă pe Dunăre, construite cu fonduri europene
România va avea patru noi spărgătoare de gheață, care vor interveni pe Dunăre și pe canalele din Deltă, atunci când traficul fluvial va fi blocat din cauza sloiurilor de gheață. Investiția este una realizată cu fonduri europene.
admin, 30.06.2020, 09:01
Omul gospodar își face iarna car și vara
sanie – zice o veche vorbă din popor. Zicala este valabilă și în cazul
proiectului despre care vom vorbi în continuare. Cel prin care Administraţia
Fluvială a Dunării de Jos îşi măreşte flota cu 4 remorchere multifuncţionale cu
clasă de gheaţă.
Este vorba de nave care sunt folosite
pentru a sparge sloiurile de gheață formate pe Dunăre, care blochează navigația
fluvială creând prejudicii economice dar îi pun în dificultate și pe oamenii
Deltei.
În iernile grele, aceștia rămân izolați din
cauza sloiurilor care blochează traficul naval pe Dunăre și pe canele. Nu se
mai pot aproviziona cu alimente iar acordarea asistenței medicale este
îngreunată, apelându-se, în cazuri grave, la elicoptere ale Ministerului de
Interne.
Noile spărgătoare de gheață, care vor
avea misiunea de a evita ca acest scenariu să se repete și în iernile viitoare,
vor fi construite pe șantiere din Turcia, spune directorul general AFDJ Galaţi,
Sorin Creţu:
Sunt din Turcia. Mai precis, avem un furnizor care a
contractat două remorchere multifuncționale, cu clasă de gheață, având zona de
navigație 3. Ele se vor construi în Șantierul Naval Celictrans Deniz din Turcia iar celelalte două
remorchere multifuncționale cu clasă de gheață, având zona de navigație
maritimă costieră, furnizorul este Med Marine iar ele se construiesc în
Șantierul Naval Eregli.
Navele ar urma să ajungă în România în
aproximativ 6 luni și să poată fi utilizate din luna februarie:
Undeva la sfârșitul lunii decembrie 2020, după ce vom
parcurge toate formalitățile pentru înmatriculare și avizul de la ANCOM, noi
preconizăm undeva în luna februarie – martie 2021, ca aceste patru remorchere
să le putem utiliza. Ele vor fi dotate cu tot ce trebuie să fie utilizate în
cele mai bune condiții.
Investiţia se va face cu finanţare
europeană:
Acest proiect este cofinanțat de Uniunea Europeană din
Fondul de Coeziune – 85% și mai avem încă o finanțare din bugetul de stat, de
15%. Pentru cele două nave, cele două remorchere multifuncționale cu clasă de
gheață, având zona de navigație 3, pentru navigație căi interioare, (n.r.
valoarea contractului) este de 35.144.000 de lei, fără TVA, iar pentru cele
două remorchere multifuncționale cu clasă de gheață, având zona de navigație
maritimă costieră, de 63.104.000 lei.