Comisia Europeana susţine utilizarea vehiculelor nepoluante
Normele în vigoare datează din 2009 şi se referă doar la achiziţiile directe, nu şi la alte modalităţi de cumpărare. Iar contractele publice vizează numai transportul de pasageri.
Sorin Pavel, 29.01.2019, 09:48
Normele în vigoare datează din 2009 şi se referă doar la achiziţiile directe, nu şi la alte modalităţi de cumpărare. Iar contractele publice vizează numai transportul de pasageri.
La sfarşitul săptămânii trecute miniştrii europeni ai transporturilor au căzut de acord în privinţa actualizării legislaţiei astfel încât să extindă procedurile de achiziţie şi pentru leasing, închiriere sau cumpărare în rate.
Noile reglementări precizează, de asemenea, care sunt normele de emisii de gaze cu efect de seră şi emisii poluante pentru vehiculele comerciale uşoare, cele grele fiind deja definite în legislaţia actuală în funcţie de combustibilii alternativi folosiţi.
Documentul stabileşte un set minim de criterii ce trebuie avute în vedere la procurarea vehiculelor comerciale uşoare, a camioanelor şi autobuzelor în perioada 2025- 2030.
După intrarea în vigoare a directivei, statele membre au la dispoziție 30 de luni pentru a transpune reglementările în legislaţia natională. Ulterior ţările membre trebuie să transmită Consiliului, odată la 3 ani, cum au implementat aceste măsuri, prima raportare fiind stabilită pentru aprilie 2026.
Propunerile vor fi discutate cu Parlamentul European care trebuie să decidă, împreună cu Consiliul European, asupra textului final.
O altă intiaţivă care sprijină un transport mai curat a venit la începutul acestei săptămâni.
Comisia Europeană a anunţat un ajutor de 36 de milioane de euro pentru investiţii într-o fabrică de baterii pentru vehicule electrice în Polonia. Se estimează că nouă fabrică va produce anual baterii pentru peste 80 de mii de vehicule electrice din spaţiul european. Totodată se aşteaptă că proiectul să creeze peste 700 de locuri de muncă şi să ajute la dezvoltarea economică a unei regiuni defavorizate.
Am intrat în era unei transformări economice prietenoase cu mediul, ceea ce reprezintă un salt major în direcţia bună, adică o economie europeană modernă şi sustenabilă, spunea recent la Katowice, în cadrul unei reuniuni consacrată acordului de la Paris, vicepreşedintele Uniunii Europene, Maros Sevcovic, responsabil cu Uniunea energetică: Este foarte important pentru polonezi, pentru Europa şi aş putea spune pentru întreaga lume. Să ne asigurăm că în ciuda constrângerilor tranziţiei energetice şi climatice putem pune în practică politici care să ne dea certitudinea că nimeni, nicio regiune, nu va rămâne în urmă. Să ne asigurăm că în aceste regiuni construim un viitor economic, că îl putem traduce în proiecte concrete şi că le putem finanța. Noi am început în Europa. Și sper să fim un bun exemplu şi pentru alte părţi ale lumii.