Sprijin pentru transportatorii europeni
Consiliul UE a adoptat două seturi de norme temporare pentru a sprijini sectorul transporturilor, care continuă să fie puternic afectat de pandemia COVID-19.
Lica Manolache, 16.02.2021, 15:46
Traficul pe aeroporturile europene a scăzut anul trecut la nivelul anului 1995, cu o pierdere de 1,72 de miliarde de pasageri, informează agenția Reuters, citată de Agerpres. Cel mai mare declin al numărului de pasageri a fost înregistrat anul trecut de aeroportul din Frankfurt (73%), urmat de Londra Heathrow, Amsterdam Schipol şi Paris Charles de Gaulle. În ultimul trimestru din 2020, traficul pe aeroporturile din UE a scăzut cu 84%, față de o scădere cu 64% în cazul celor din afara blocului comunitar.
Companiile nu vor mai efectua zboruri fără pasageri
Normele adoptate de Consiliu prevăd scutirea de la cerințele privind utilizarea sloturilor aeroportuare pentru a proteja companiile aeriene, o măsură ce va preveni și efectele nocive asupra mediului cauzate de efectuarea curselor fără pasageri doar pentru a păstra sloturile pentru anul următor.
În conformitate cu cerințele generale ale sloturilor aeroportuare ale UE, companiile aeriene trebuie să utilizeze cel puțin 80% din sloturile de decolare și aterizare pentru a le păstra în anul următor. Companiilor aeriene vor avea posibilitatea de a returna jumătate din seria de sloturi înainte de începerea sezonului de vară 2021, dar vor trebui să utilizeze cel puțin 50% din sloturile rămase dacă vor să le păstreze.
Aeroporturile din UE cu cele ma mari scăderi de pasageri în ianuarie (Sursa: Eurostat)
Planificarea sloturilor din aeroporturile europene
Comisia Europeană va fi împuternicită să adopte acte delegate pentru un an pentru a acoperi următoarele două sezoane. Astfel, Executivul european poate aduce modificări pentru rata minimă de utilizare la o valoare cuprinsă între 30 % și 70 %, pentru a răspunde în mod flexibil diferitelor niveluri ale traficului aerian.
Companiile ariene au posibilitatea de a înapoia 50% din întreaga serie de sloturi doar în vara acestui an, mai menționează Consiliul. De asemenea, operatorii aerieni vor trebui să returneze orice slot pe care nu intenționează să îl utilizeze, cu cel puțin trei săptămâni înainte de zborul planificat, astfel încât alte companii aeriene să aibă posibilitatea de a prelua această capacitate neutilizată. Termenul de trei săptămâni se va aplica și în cazul în care măsurile sunt extinse prin acte delegate.
Adoptarea rapidă a regulamentului oferă industriei un cadru juridic stabil pentru a-și planifica operațiunile în următoarele sezoane. Aceasta înseamnă, de asemenea, că noile norme vor fi puse în aplicare la timp pentru începerea sezonului de vară 2021 la 28 martie 2021.
Numărul pasagerilor aerieni crescuse în medie cu 4% în 2018-2019, arată datele Eurostat
Valabilitatea permiselor și licențelor se poate prelungi cu 10 luni
Noile norme privind transportul includ și măsuri transportul rutier, feroviar și căile navigabile interioare, precum și securitatea maritimă. Astfel, valabilitatea certificatelor, licențelor și autorizațiilor cu date de expirare cuprinse între 1 septembrie 2020 și 30 iunie 2021 poate fi prelungită cu 10 luni în statele membre care se confruntă cu restricții din cauza COVID-19.
De o prelungire temporară a valabilității pot beneficia și alte documente precum permisele de conducere, testele tehnice și a alte licențe, certificate sau autorizații specifice pentru a ajuta operatorii de transport și cetățenii care nu pot îndeplini anumite cerințe administrative din cauza restricțiilor.