România, ultimul loc în UE la rata de motorizare
România are ca mai mică rată de motorizare din UE, dar și cea mai rapidă creștere a numărului de autoturisme înmatriculate.
Lica Manolache, 25.09.2021, 18:34
România rămâne pe ultima poziție în Uniunea Europeană în privinţa ratei de motorizare, potrivit datelor publicate de Eurostat, valabile pentru anul 2019. Românii dețineau 357 de autoturisme la mia de locuitori, în creştere faţă de 332 de autoturisme în 2018. Totodată, țara noastră a avut în perioada 2015-2019 cea mai mare creştere (34%) a numărului de autoturisme înmatriculate într-o ţară a Uniunii Europene.
La nivelul blocului comunitar, Luxemburg este pe primul loc cu la rata de motorizare cu un număr de 681 de autoturisme la mia de locuitori, în 2019. Cifrele ar putea fi influenţate și de angajaţii transfrontalieri care folosesc autoturismele companiilor înmatriculate în Luxemburg, precizează Eurostat. La mică distanță de Luxemburg, se află de Cipru cu număr de 645 de autoturisme la mia de locuitori, urmată de Finlanda şi Polonia, ambele cu 642 de autoturisme.
Statele UE cu cele mai multe noi înmatriculări
La coada clasamentului, în fața României, se află Letonia cu 381 de autoturisme la mia de locuitori şi Ungaria (390 de autoturisme) .
În ceea ce privește autoturismele înmatriculate în 2019, cel mai mare număr s-a înregistrat în Germania, cu aproape 48 milioane de unităţi, urmată de Italia cu 40 de milioane şi Franţa, 32 de milioane.
Totuși, între 2015 şi 2019, cea mai mare creştere a numărului de autoturisme înmatriculate s-a înregistrat în România (345), urmată de Lituania (20%), Ungaria (19%), Slovacia şi Polonia (ambele cu 18%). Bulgaria a fost singurul stat membru UE unde numărul de autoturisme înmatriculate a scăzut (-11%) în perioada menționată.
Statele UE cu cel mai mare / cel mai mic număr de autoturisme la mia de locuitori (Sursa: Eurostat)
Polonia are cel mai vechi parc auto din UE
Datele Eurostat mai arată că, în 2019, cele mai vechi flote de autoturisme se aflau în Polonia, unde ponderea autoturismelor vechi (cele cu o vechime de peste 20 de ani) era de 37,9%, urmată de Estonia (31,5%), Finlanda (26,9%) şi Lituania (22,6%). La polul opus, cele mai noi flote de autoturisme (cu o vechime de până la doi ani) se înregistra în Irlanda (28,8%), Luxemburg (23,7%), Belgia (22,9%) şi Danemarca (22,6%).
Oficiul european pentru Statistică mai precizează că, în ultimii ani, mai multe state membre au adoptat program care sprijină achiziționarea de autovehicule noi cu emisii reduse, pentru populația care renunță la vechea mașină. Un astfel de program este Rabla în România, care are ca scop reînnoirea parcului auto cu automobile mai prietenoase cu mediul înconjurător, stimulând, totodată, economia. Astfel de programe au adus în ultimii ani schimbări asupra compoziției de vârstă a autoturismelor din unele țări UE.