România, printre cele mai mari creșteri ale vânzărilor cu amănuntul din UE
Vânzările cu amănuntul din UE au crescut în luna septembrie, iar România a avut al doilea cel mai mare avans în rândul statelor membre.
Lica Manolache, 10.11.2024, 10:19
Datele Eurostat pentru luna septembrie artă că volumul comerțului cu amănuntul a crescut cu 2,8% în Uniunea Europeană şi cu 2,9% în zona euro, comparativ cu aceeași lună a anului trecut. În rândul statelor membre care au raportat cifre, cele mai mari creșteri în ritm anual s-au înregistrat în Luxemburg (13,1%), România (10,3%) şi Croaţia (7,1%). În același timp, unele țări din blocul comunitar au raportat scăderi ale vânzărilor cu amănuntul cu cel mai mare declin în Estonia (-4,4%), Polonia şi Slovenia (-3% ambele).
La nivelul întregului bloc comunitar cea mai mare creștere s-a înregistrat la produse non-alimentare (5%), Vânzările de alimente, băuturi şi tutun au crescut cu 0,4%, iar cele de combustibili auto cu 1,6%.
Și în comparație cu luna august a anului în curs, volumul comerţului cu amănuntul a înregistrat un ușor avans de crescut 0,3% în Uniunea Europeană, respectiv de 0,5% în zona euro.
Astfel, în rândul statelor membre pentru care există date, cea mai mare creștere a vânzărilor față de luna precedentă s-a înregistrat în Belgia, Danemarca şi Croaţia, cu 2,1% mai mult în toate cele trei state. De cealaltă parte, cele mai semnificative scăderi ale comerțului cu amănuntul s-au înregistrat în Slovenia (-2,6%) și Polonia (-2%) România a raportat un avans de 0,9% în septembrie, după o creștere de 1,6% în luna precedentă.
Datele Eurostat mai arată că vânzările de produse non-alimentare au crescut în UE cu 0,9%, iar cele de combustibili auto au urcat cu 0,4%. Vânzările de alimente, băuturi și tutun au înregistrat o ușoară scădere (-0,1%).
Pentru România, au sosit cifre și de la Institutul Național de Statistică (INS). Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (care nu include comerțul cu autovehicule și motociclete), serie brută, a scăzut per ansamblu cu 2,7% în septembrie 2024, comparativ cu luna anterioară. Această reducere a fost determinată de scăderi semnificative în vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun (-7,9%) și în comerțul cu amănuntul al carburanților auto (-2,6%), în timp ce vânzările de produse nealimentare au înregistrat o creștere de 1,5%, precizează INS.
Totodată, volumul ajustat al cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul, corelat cu numărul de zile lucrătoare și sezonalitate, a crescut cu 0,9% în septembrie 2024 față de luna precedentă. Această creștere a fost susținută de majorarea vânzărilor de carburanți pentru autovehicule (+2,5%) și a produselor nealimentare (+1,3%), în contrast cu scăderea de 0,5% la vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun.