România, pe ultimele locuri din UE la vânzările online
România se află pe ultimul loc în UE la numărul de comenzi primite de companiile locale prin intermediul site-urilor și aplicațiilor mobile.
Lica Manolache, 24.02.2023, 21:14
Aproape o cincime dintre companiile din Uniunea Europeană cu cel puţin 10 angajaţi au înregistrat vânzări online mai mari sau egale cu 1% din cifra lor de afaceri totală, în 2022. Cifrele sunt cu cu 0,7 puncte procentuale mai mari decât în 2020 (19%), potrivit datelor publicate de Oficiul European pentru Statistică (Eurostat).
Trei state membre se detașează la acest capitol, cu Suedia pe prima poziție care a avut o ponderea de 36,6% a companiilor care au realizat cel puţin 1% din cifra lor de afaceri din vânzări online. Pe următoarele locuri se situează Danemarca (35,6% dintre companii) şi Irlanda (35,2%). România se află pe penultima poziție în rândul celor 27 de state membre (10,5%), în timp ce ultimul loc este ocupat de Luxemburg cu o pondere de numai 8,5%.
Comparate cu cifrele din 2020, cele mai importante creşteri ale companiilor cu vânzări online din UE au fost înregistrate în Finlanda (4,2 puncte procentuale până la 27,7%), urmată de Spania (3,7 puncte procentuale până la 29,5%) şi Malta (3,3 puncte procentuale până la 30%). La polul opus, ponderea companiilor cu vânzări online a scăzut în Danemarca cu 2,7 puncte procentuale, precum şi în Grecia şi Belgia, ambele cu 2,3 puncte procentuale mai puțin.
Ponderea companiilor europene care au înregistrat vânzări online mai mari sau egale cu 1% (2021) / Sursa: Eurostat
Datele Eurostat mai arată că 16,8% din totalul companiilor din blocul comunitar au efectuat vânzările online prin intermediul site-urilor sau aplicațiilor mobile. 3,4% dintre companii au utilizat vânzările de tip EDI (transfer electronic de date), iar 2,6% au folosit ambele metode. Vânzările web au fost metoda de derulare a vânzărilor electronice în toate statele membre UE în 2021, însă ponderea diferă mult între cele 27 de țări UE. România se află pe ultima poziție cu numai 8,1% dintre companii care au primit comenzi electronice numai via website-uri sau aplicații, în timp ce în Lituania a avut o pondere de 31,6%.
În ceea ce privește volumul vânzărilor, comerțul online din România a produs de 6,2 miliarde de euro în 2021, cu aproape 10% mai mult față de anul anterior, când valoarea sectorului e-commerce a fost estimată la 5,6 miliarde de euro, arată raportul GPeC E-Commerce România 2021. De menționat că, valoarea totală a sectorului e-commerce din țara noastră include toate tranzacțiile generate din România, atât către comercianții autohtoni, precum și către magazinele online din afara granițelor țării și reprezintă tranzacțiile din segmentul e-tail (produsele fizice care au fost achiziționate online).