România, cea mai mare creștere a comerțului online din UE
România are cea mai mare creștere a achizițiilor online, însă este penultima din UE la numărul de cetățeni care fac cumpărături pe internet.
Lica Manolache, 23.02.2021, 22:03
România a înregistrat cea mai mare creștere din ultimii cinci a cumpărăturilor online în din Uniunea Europeană, arată datele Eurostat. Achiziția de bunuri și servicii de către utilizatorii de internet a crescut cu 27 de puncte procentuale în România care este urmată la mică distanță de Cehia şi Croaţia (ambele cu 25%) şi Ungaria (23%).
Mai puțin de jumătate dintre români apelează la comerțul online
La nivelul UE, 9 din 10 persoane (89%) cu vârste între 16 şi 74 de ani au folosit internetul în 2020, iar 72% dintre acestea au cumpărat sau au comandat bunuri sau servicii pentru consum propriu. Sectorul E-Commerce din spațiul comunitar a crescut cu patru puncte procentuale anul trecut faţă de 2019 (68%) şi cu zece puncte procentuale faţă de 2015 (62%).
Cele mai mari cifre ale comerțului electronic din UE s-au înregistrat anul trecut în Olanda unde 91% din segmentul de vârstă indicat a apelat la shopping-ul online. Pe următoarele poziții se situează Danemarca (90%), Germania (87%), Suedia (86%) şi Irlanda (81%). Chiar dacă înregistrează cea mai mare creștere din UE, România este penultima din UE la numărul de persoane care au cumpărat bunuri și servicii online în 2020, cu doar 45% din segmentul de vârstă 16-74 de ani, ultima clasată fiind Bulgaria (42%).
Diferențele între numărul de persoane care au apelat la achizțiile online în 2015 față de 2020 în statele UE (Sursa: Eurostat)
Ce au cumpărat europenii anul trecut prin internet
Datele Eurostat indiă și preferințele celor care au apelat la comerțul online în 2020. Astfel, 62% dintre utilizatori au cumpărat haine, inclusiv echipament sportiv, pantofi sau accesorii, 32% au achiziționat filme sau servicii de streaming online pentru producții audiovizuale, 29% au folosit livrările de mâncare preparată (restaurante, fast-food, catering), 28% au cumpărat mobilă, obiecte de interior sau pentru grădină. De asemenea, 27% dintre cetățenii UE care au apelat la cumpărăturile online și-au achiziționat cosmetice și produse de îngrijire, iar același procent dintre utilizatorii au cumpărat cărți, reviste sau ziare. 26% sintre achizții au fost computere, tablete, telefoane mobile și accesorii pentru acestea, și din nou un procent similar pentru cei care au apelat la servicii de streaming de muzică sau au descărcat piese muzicale contracost.
Eurostat estimează că cifrele vor continuă să crească și în acest an, în contextul măsurilor adoptate în statele membre UE pentru stoparea pandemiei de Covid-19, dar și prin schimbările ce apar în preferinţele şi obiceiurile consumatorilor.
Cele mai populare achiziții de bunuri și servicii în 2020 (Sursa: Eurostat)
Românii vor face cumpărături online de peste 6 mld euro în 2021
În privința României, estimările Asociației Române a Magazinelor Online (AMRO) arată că sectorul de comerț online a atins pragul de 5,6 miliarde de euro la în 2020, ceea ce înseamnă o creștere de 30% mai mult decât în 2019 când valoarea afost estimată la circa 4,3 miliarde de euro. Raportul realizat de GPeC (Gala Premiilor eCommerce) indică o creșterea cu 500 de milioane de euro peste previziunile inițiale, pe fondul restricțiilor impuse și în țara noastră.
Valoarea de 5,6 miliarde de euro include toate tranzacțiile realizate din România atât către comercianții autohtoni, precum și către magazinele online din afara granițelor țării doar pentru achiziția de produsele fizice prin internet. Raportul nu a inclus alte tranzacții precum achiziția de servicii, bilete de avion, vacanțe și călătoriile, biletele la spectacole sau plata facturilor la utilități.
Potrivit estimărilor, comerțul online va depăși pragul de 6,5 miliarde de euro la finalul acestui an.