Portul Constanța, a doua creștere din UE
Portul Constanța a înregistrat a doua cea mai mare creștere din UE a volumului de marfă manipulat.
Lica Manolache, 26.11.2024, 17:14
În 2023, portul Constanța a avut a doua cea mai mare creștere procentuală din Uniunea Europeană în ceea ce privește volumul de marfă manipulat, conform datelor publicate de Oficiul European de Statistică (Eurostat).
Comparativ cu anul precedent, cel mai mare avans a fost înregistrat de portul Gdansk din Polonia, cu o creștere de 26,3%, urmat de portul românesc de la Marea Neagră, cu 17%. La polul opus, porturile care au raportat cele mai semnificative reduceri ale volumului de marfă manipulat sunt Amsterdam (-15,4%), Trieste și Zeeland Seaports (-12,6%), Goteborg (-12,5%), Dunkerque (-12,4%) și Barcelona (-10,4%).
În același timp portul Gdansk a devenit unul dintre cele mai mari cinci porturi din UE în 2023, în timp ce portul Constanța a ocupat poziția a noua. Clasamentul celor mai importante porturi europene este condus, în continuare, de Rotterdam, Antwerp-Bruges și Hamburg, toate situate pe coasta Mării Nordului. Aceste porturi au rămas cele mai importante porturi din blocul comunitar.
Cantitatea de marfă manipulată în porturile navale din UE, exprimată în milioane de tone / Sursa: Eurostat
Conform datelor Eurostat, volumul total de marfă manipulat în porturile Uniunii Europene în 2023 a fost de 3,4 miliarde de tone. Comparativ cu anul 2022, când s-au înregistrat 3,5 miliarde de tone, aceasta reprezintă o scădere de 3,9%. Cu toate acestea, volumul din 2023 este cu 5% mai mare decât cel din 2013, care se ridica la 3,2 miliarde de tone.
Țările de Jos continuă să fie principalul transportator maritim de marfă din Uniunea Europeană. În porturile olandeze s-au manipulat 545 de milioane de tone de marfă în 2023. Pe locurile următoare se află Italia, cu 501 milioane de tone, și Spania, cu 472 milioane de tone. Toate aceste trei țări au înregistrat scăderi ale volumului de marfă comparativ cu 2022: 7,6% în cazul Țărilor de Jos, 1,7% pentru Italia și 3,7% pentru Spania.
Constanța, cel mai specializat port UE pentru mărfurile uscate în vrac
România ocupă locul 13 în acest clasament, fiind devansată de Belgia, Franța, Germania, Grecia, Suedia, Polonia, Finlanda, Danemarca și Portugalia. Cu toate acestea, porturile din țara noastră au înregistrat o creștere semnificativă. Volumul total manipulat a ajuns la 69,25 milioane de tone în 2023, în creștere față de cele 60,26 milioane de tone raportate în anul precedent.
Totodată, portul Constanța rămâne cel mai specializat port din Uniunea Europeană pentru manipularea mărfurilor uscate în vrac. Aproximativ 60,6% din tonajul total înregistrat de acest port în 2023 a fost reprezentat de mărfuri uscate în vrac, ceea ce evidențiază rolul său esențial în transportul acestui tip de marfă.
Din cele 20 de mari porturi din spațiul comunitar, opt sunt amplasate în zona Mării Mediterane, șapte pe coasta Mării Nordului, trei pe coasta Oceanului Atlantic, unul în zona Mării Baltice și unul în Marea Neagră, respectiv portul Constanța.