Platforma TikTok, acuzată de dezinformare
Parlamentul European a audiat reprezentanți ai rețelei de socializare TikTok, acuzată de dezinformare și de faptul că nu a luat măsuri împotriva promovării ilegale a unui candidat la președinția României.
Lica Manolache, 04.12.2024, 19:09
România a cerut Comisiei Europene, după primul tur al alegerilor prezidențiale, să lanseze o investigaţie oficială asupra platformei TikTok, în baza în baza legislației comunitare privind social media, respectiv Legea privind Serviciile Digitale.
Drept răspuns, reprezentații platformei deținute de compania chineză ByteDance au transmis un comunicat prin care resping acuzaţiile conform cărora şi-ar fi folosit influenţa în alegerile din România: „Nu am găsit nicio dovadă a unei Operaţiuni Acoperite de Influenţă pe platforma noastră în ultimele câteva săptămâni pentru alegerile prezidenţiale aflate în desfăşurare în România, precum şi nicio dovadă a unei influențe străine”
A fost rândul Parlamentului European (PE) să reacționeze prin audierea, marți, a unor șefi ai rețelei de socialziare TikTok. Aceștia au susținut în faţa Comisiei pentru Piaţa Internă şi Protecția Consumatorului din Parlamentul European, că „toți candidații au fost luați în considerare în sistem fără diferenţiere între independenţi şi cei care făceau parte dintr-un partid” și au fost supuși acelorași restricții.
„În general, am lucrat neîntrerupt pentru a încerca să evităm dezinformarea şi să coordonăm un comportament autentic”, a spus Brie Pegum, directoarea globală pentru Produs, Autenticitate şi Transparenţă a TikTok care a mai adăugat că platforma a eliminat TikTok a eliminat peste 66.000 de conturi false în România și 7 milioane de „like-uri” false.
Algoritmul platformei, folosit pentru afișarea conținutului utilizatorilor, este conceput să reacționeze la „semnalele activității” acestora, promovând conținutul pe care utilizatorii aleg să-l vizualizeze mai des, a motivat directoarea TikTok pentru Politici Publice şi Relaţii Guvernamentale, Caroline Greer. Aceasta a mai precizat că rețeaua de socializare are peste 6.000 de moderatori pentru conţinut în limbile Uniunii Europene, dintre care 95 moderează conținutul în limba română.
Argumentele reprezentanților TikTok nu au fost convingătoare, iar europdeputații români i-au manifestat nemulțumirea față de modul în care TikTok a gestionat conținutul electoral.
„Vreau să vă vorbesc în primul rând în numele milioanelor de români care sunt furioși, frustrați pentru că este pentru toată lumea o evidență, cel puțin în țara mea, că cel de la TikTok nu au nicio treabă cu respectarea DSA. Dispreț, dispreț și niciun răspuns. Pentru toți cei care sunt aici: nu este posibil ca toți competitorii electorali dintr-o țară să aibă flag (n.r. avertisment) la TikTok, unul nu. Publicitate electorală. Uitați-vă la rapoarte”, a spus eurodeputatul Dan Nica (S&D).
La rândul său, Adina Vălean (PPE) a ridicat mai multe întrebări platformei:
„Autoritățile române au notificat TikTokul cu privire la conținutul ilegal și au cerut platformei să ia măsuri. Care sunt măsurile specifice pe care le-ați luat după notificarea din partea Guvernului României și din partea entităților din România care v-au sesizat acest subiect? Aș dori să mai întreb: știind că DSA spune că trebuie să aveți o reacție rapidă și standarde de reacție rapidă care trebuie puse în aplicare deja, voiam să știu dacă nu le-ați aplicat având în vedere perioada critică electorală în care ne aflăm?”
Reacții au venit și din partea eurodeputaților din alte state membre.
„Dacă ni se tot spune că sunt 6.000 de moderatori de conținut, că TikTok moderează conținutul în proporție de 95%, atunci ce ați făcut în timpul perioadei electorale? Spuneți că publicitatea electorală trebuie clar semnalată, dar un candidat reușește să atragă milioane de vizualizări, într-o proporție mult mai mare decât alți candidați. Cum se explică acest lucru? (…) Vreau să cer Comisiei să nu mai aibă răbdare cu TikTok”, a spus în cuvântarea sa olandeul, Dirk Gotnik (PPE),
„La TikTok nu urmăritorii reprezintă puterea. Asta e diferența dintre TikTok și celelalte rețele sociale, că nu contează numărul de urmăritori. Dacă nu e marcat ca drept conținut politic și totuși responsabilul contului este un candidat politic, dumneavoastră ce faceți cu această chestiune? Există și diferite indicii în momentul de față că sunt foarte multe instigări la ură împotriva comunității LGBTQ, care au fost împrăștiate pe TikTok fără să fie blocate, fără să fie șterse și retrase de către dumneavoastră”, a acuzat eurodeputata Katarina Barley (S&D).
Reprezentanții TikTok au răspuns și în fața Comisiei pentru Piaţa Internă şi Protecţia Consumatorului din PE care investighează modul în care această companie aplică regulile digitale ale UE. Legea privind Serviciile Digitale ale UE (Digital Services Act – DSA), intrată deplin în vigoare pe 17 februarie 2024, stabilește obligaţii stricte pentru furnizorii de servicii digitale, cum ar fi social media sau comerțul online, de a combate conţinutul ilegal, dezinformarea online şi alte riscuri online pentru societate.