O reformă a transportului între statele UE
Comisia Europeană pregătește o serie de măsuri pentru un transport mai ecologic, inclusiv trenuri de mare viteză între marile orașe ale UE.
Lica Manolache, 15.12.2021, 00:03
Comisia Europeană a prezentat marţi o serie de propuneri pentru o dezvoltare ecologică a sistemului de transport care leagă sute de oraşe din UE. Printre măsurile aflate în discuție se numără generalizarea trenurilor de mare viteză şi facilitarea transportului feroviar de marfă, îmbunătăţirea căilor navigabile şi încurajarea interconexiunilor între diferitele mijloace de transport, informează Agenția France Presse, citată de Agerpres.
Viteză mai mare pentru trenurile transfrontaliere
Comisia Europeană propune revizuirea reţelei transeuropene de transport care, până în 2050, ar urma să combine căile ferate, căile navigabile, porturile, aeroporturile şi autostrăzile. 424 de oraşe europene vor fi legate până în 2050 printr-o rețea transeuropeană de transport care va combina căile ferate, căile navigabile, porturile, aeroporturile şi autostrăzile. De asemenea, vor fi create nouă coridoare care vor traversa continentul.
Una dintre cele mai ambițioase schimbări aflate pe lista Comisei este adaptarea până în 2040 a tuturor liniilor feroviare principale din UE la o viteză minimală de 160 km/h pentru trenurile de pasageri şi de 100 km/h pentru trenurile de marfă. Propunerea va trebui să treacă de votul Parlamentului European și să fia aprobată de cele 27 de state membre.
Ruta feroviară București-Budapesta, pe lista feroviare rutelor de mare viteză
Ruta feroviară Budapesta-Bucureşti sau cea dintre Porto (Portugalia) și Vigo (Spania)se află pe lista legăturilor pentru trenuri de mare viteză considerate cruciale, și care ar trebui să fie finalizate în următoarele două decenii. Totodată, marile aeroporturi ar trebui să fie sistematic legate la căile ferate.
În ceea ce privește transportul feroviar de marfă, Executivul european propune crearea mai multor terminale de transbordare, prelungirea duratei în care pot circula marfarele şi facilitarea transportului de camioane cu trenul.
Potrivit datelor statistice, doar 7% dintre călătoriile cu trenul în Europa au fost făcute pe trasee transfrontaliere, de aceea Comisia pregăteşte o lege pentru a favoriza această modalitate de transport între țările UE, prin legături mai rapide şi mai frecvente. Chiar de anul viitor vor fi lansate 15 proiecte pilot transfrontaliere, iar călătorii vor beneficia prețurile atractive. De altfel, Bruxellesul îşi propune să analizeze și o scutire de TVA la scară europeană pentru biletele de tren.
Transportul pe apele din interiorul Uniunii necesită o navigare fluidă pe canalele și căile fluviale pentru număr minim de zile, iar terminalele portuare vor trebui să asigure conexiuni uşoare cu alte mijloace de transport.
Aproape 250 de miliarde pentru un transport mai ecologic
O altă propunere ambițioasă vizează transportul rutier din spațiul comunitar. Astfel, Comisia Europeană vrea garantarea unor staţii de încărcare pentru vehiculele electrice la fiecare 60 de km de autostradă şi staţii de hidrogen la fiecare 150 de km. De asemenea, marile oraşe europene vor trebui să îşi îmbunătăţească transportul public şi rețelele de piste de biciclete.
Pentru ca planul de revizuire a transportului european să devină realitate este nevoie de o sumă considerabilă, după cum declară comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean: “Vom avea nevoie de 247 de miliarde de euro suplimentare până în 2050. Însă acest lucru va aduce şi beneficii, pentru că se aşteaptă o creştere cu 467 de miliarde de euro a PIB-ului UE în aceeaşi perioadă şi crearea a 840.000 de locuri de muncă.”