Noi propuneri privind repararea bunurilor casnice
Comisia Europeană propune noi norme privind dreptul la reparare pentru ca europenii să poată beneficia de bunurile achiziționate pe o perioadă cât mai lungă.
Lica Manolache, 24.03.2023, 21:23
Comisia Europeană a adoptat o nouă propunere privind norme comune de promovare a reparării bunurilor în statele UE. Normele vor permite consumatorilor europeni să facă economii și sunt menită să îmbunătățească obiectivele prevăzute în Pactul verde european prin reducerea deșeurilor.
Prin propunerea înaintată, Comisia vrea să asigure consumatorilor opțiuni “mai simple și mai ieftine” de reparare a produselor achiziționate precum electrocasnicele sau dispozitivele mobile (telefoane, tablete ș.a.), după expirarea garanției sau când bunurile devin nefuncționale în urma uzurii.
Potrivit unui comunicat al Executivului european, populația UE renunță la bunuri care pot fi reparate și folosite în continuare sunt deseori aruncate și înlocuite, ceea ce produse 35 de milioane de deșeuri, responsabile pentru consumul a 30 de milioane de tone de resurse și generatoare a peste 260 de milioane de tone de emisii de gaze cu efect se seră în fiecare an. Înlocuirea acestor produse cu unele noi aduce cheltuieli anuale de aproximativ 12 miliarde de euro pentru cetățenii UE. Noile norme propuse de vor genera creștere economică și noi investiții în valoare de 4,8 miliarde, după cum arată estimările Comisiei.
Dreptul la reparare în Uniunea Europeană (video în limba engleză)
Dacă normele înainte de Executivul european trec de votul Parlamentului și sunt aprobate de Consiliu, atunci consumatorii europeni vor beneficia de o serie de măsuri privind dreptul la reparare.
Astfel, de-a lungul perioadei în care bunurile se află în garanție, vânzătorii vor avea obligația să ofere reparații pentru toate problemele de funcționare, în afara cazurilor în care costurile sunt mai mari decât înlocuirea produselor.
Odată ce garanția legale expiră, consumatorii vor beneficia de noi drepturi pentru o reparare cât mai accesibilă. Printre acestea, europenii vor avea la dispoziție un formular european de informații privind reparare ce va putea fi solicitat oricărui reparator. Aceștia vor oferi informații exacte privind condițiile și prețul reparațiilor și va facilita compararea de către consumatori a ofertelor de reparații.
Pentru firmele care asigură servicii de reparații a electrocasnicelor și a altor bunuri va fi elaborat un standard european de calitate, menit să ajute consumatorii să îi identifice pe reparatorii care se angajează să asigure o calitate mai bună. Standardul de reparare ușoară” va fi deschis tuturor reparatorilor din întreaga UE care doresc să se angajeze să respecte standarde minime de calitate, de exemplu pe baza duratei sau a disponibilității produselor, mai menționează comunicatul Comisiei.
Totodată, consumatorii din blocul comunitar vor avea la dispoziție o platformă online unde pot accesa companii care oferă reparații, dar și vânzători de bunuri recondiționate. Platforma va permite efectuarea de căutări în funcție de zonă și de standardele de calitate, în beneficiul consumatorilor opțiunile cele mai bune oferte, dar și al reparatorilor care vor avea mai multă vizibilitate. De asemenea, măsurile propuse de Comisie aduce obligația producătorilor de a-i informa pe consumatori cu privire la produsele pe care sunt obligați să le repare ei înșiși.