Nereguli în comerțul online
Comisia Europeană și autoritățile pentru protecția consumatorilor din statele UE au găsit nereguli la majoritatea comercianților online verificați.
Lica Manolache, 26.02.2019, 15:42
Sute de site-uri destinate comercializării produselor au prezentat nereguli în ceea ce privește respectarea normelor UE în materie de protecție a consumatorilor, în special în ceea ce privește modul în care sunt prezentate prețurile și ofertele speciale.
Comisia Europeană a găsit nereguli la 60% din cele 560 de site-uri de comerț electronic care oferă bunuri, servicii și conținut digital asupra cărora a efectuat verificări îmtreună cu autoritățile naționale pentru protecția consumatorilor.
Oferte speciale false și prețuri finale mai mai mari
Conform rezultatlor publicate la finalul săptămânii trecute, în cazul a 31% din site-urile care ofereau reduceri, autoritățile de protecție a consumatorilor suspectează că ofertele speciale nu erau autentice sau au constatat că modalitatea de calcul al prețului redus nu era clară.
În urma verificărilor au fost găsite 200 de site-uri unde prețul final care trebuia plătit era mai mare decât prețul oferit inițial. 39% dintre comercianți aflați în această situație, nu au inclus informații adecvate cu privire la taxele suplimentare ce apar la livrarea produselor, la metodele de plată, la taxele de rezervare și la alte suprataxe similare.
Comisia Europeană precizează că legislația Uniunii privind protecția consumatorilor îi obligă pe comercianți să prezinte prețuri care să includă toate costurile obligatorii și, în cazul în care aceste costuri nu pot fi calculate în avans, consumatorul trebuie să fie informat în mod clar de existența lor.
Vera Jourova: Vom lua măsuri pentru a opri practicile comerciale neloiale
Verificările au mai arătat că 59% din cele 560 de site-uri au încălcat obligația de a oferi un link ușor accesibil către Platforma de soluționare online a litigiilor (SOL), prevăzută de legislația UE. Totodată, la 30 % din site-uri s-au constatat nereguli în legătură cu prezentarea informațiilor cu privire la dreptul de retractare al consumatorilor.
Věra Jourová, comisarul pentru justiție, consumatori și egalitate de gen, s-a declarat consternată de numărul mare de nereguli: Mai mult de jumătate dintre site-uri prezintă nereguli, în special cu privire la modul în care sunt afișate prețurile și reducerile. Acest lucru trebuie să înceteze, deoarece consumatorii sunt adesea induși în eroare și plătesc mai mult decât își propun. Comercianții online trebuie să respecte pe deplin normele UE în materie de protecție a consumatorilor. Autoritățile naționale pentru protecția consumatorilor, cu sprijinul Comisiei, urmează să ia măsurile necesare pentru a pune capăt acestor practici comerciale neloiale.”
În România, deși comerțul online este mult mai puțin popular în comparație cu majoritatea statelor europene. Doar 23% dintre românii cu acces la internet, cu vârste între 16 și 74 de ani, au făcut cumpărături online, în 2017, în timp ce în media europeană este de 69%. Totuși, achizționarea produselor și serviciilor pe internet este în continuă creștere, volumul vânzărilor magazinelor online crescând cu 26%, în 2017, față de anul precedent.