Infrastructura feroviară a Uniunii Europene
Uniunea Europeană trebuie să mărească eforturile pentru promovarea transportului feroviar, în contextul în care puțin peste jumătate din rețeaua feroviară europeană este electrificată.
Lica Manolache, 31.03.2021, 15:51
Uniunea Europeană a desemnat 2021 An European al Căilor Ferate cu scopul de promova transportul feroviar ca mod de transport durabil, inovator și sigur, capabil să garanteze servicii esențiale chiar și în a declarat ministrul portughez la o conferinţă de presă.
Mai multe eforturi pentru vitalizarea transportului feroviar
Ministrul portughez al infrastructurii, Pedro Nuno Santos, a cărui ţară deţine preşedinţia semestrială a Consiliului UE, a afirmat că statele UE trebuie să investească mai mult în acest sector, a declarat marţi după o teleconferinţă cu omologii săi europeni:
Majoritatea miniştrilor au recunoscut că avem mari lacune în Europa în acest domeniu.(…) Dacă dorim să atingem niveluri ridicate ale transportului feroviar de mărfuri şi pasageri în UE şi în acelaşi timp să ne atingem obiectivele de mediu, atunci trebuie să facem mult mai mult.”
La rândul său comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean, a subliniat efectele crizei provocate de pandemia COVID-19 asupra sectorului feroviar: Sectorul transporturilor va avea nevoie de susţinerea noastră şi în mod special cel feroviar, dacă vrem să facem din acesta principalul motor al unei transformări verzi şi digitale a mobilităţii”, a declarat Adina Vălean.
Totodată, Adina Vălean a transmis celor 27 de state UE, care trebuie să transmită Comisiei Europene planurile lor de investiţii şi reforme pentru a beneficia de fondul european de relansare în valoare de 750 de miliarde de euro, să includă în listele lor de investiţii proiectele feroviare.
Tren expres european cu oprire la București
Comisarul european pentru transporturi a mai anunțat un proiect special, un tren expres care va opri în 40 de oraşe europene în această toamnă va fi pus în circulație, inclusiv la Bucureşti. Trenul își va propune să testeze care sunt obstacolele ce stau în calea creării unei rețele feroviare perfect interconectată, iar proiectul are ca scop promovarea finanţării pentru infrastructura de transport, sustenabilă şi prietenoasă cu mediul.
Expresul transeuropean este un exemplu despre cum trenurile sunt un liant pentru țările din UE. Este un tren care are o valoare simbolică şi culturală, dar şi una practică. Încercând să conectăm printr-un singur traseu cât mai multe orașe europene, vom vedea clar care sunt obstacolele pentru a avea cu adevărat o rețea europeană perfect interconectată. Expresul va opri în aproape 40 de gări, fiecare oprire va fi urmată de un eveniment la care vor participa ONG-uri, companii feroviare, autorități și, bineînțeles, publicul larg”, a declarat Adina Vălean, potrivit mai multor publicații românești
Stare precară a căilor ferate din România
În privința infrastructurii feroviare, România are doar 10.765 de kilometri de cale ferată. Comparativ, cu alte state UE, țara noastră are de aproape patru ori mai puţine căi ferate faţă de Germania (38.416 km) şi de trei ori mai puţine decât Franţa (27.594 km).
Un alt aspect negativ este procentul mic al infrastructurii feroviare electrificate din România. Un raport al Institutului Național de Statistică din 2018 arată că doar 37,4% din reţeaua feroviară națională este electrificată, mult sub media Uniunii Europene, unde ponderea liniilor electrificate este de 53%. În rândul statelor vecine, Bulgaria are 71,2% kilometri electrificați, iar Ungaria are 40.5% din totalul căilor ferate.