Fondurile europene și autostrăzile României
Comisarul european pentru politică regională, Corina Crețu, a aprobat o finanţare de 246 milioane de euro din Fondul de coeziune, pentru construcţia secțiunii de autostradă ce leagă localitățile Tîrgu Mureş-Câmpia Turzii.
Lica Manolache, 23.06.2018, 16:39
Încă de la intrarea în Uniunea Europeană, România înregistrează mari dificultăți în absorbția fondurilor europene, iar dezvoltarea infrastructurii rutiere este un capitol cu și mai multe nereușite pentru țara noastră.
O veste bună a venit, săptămâna aceasta, de la Comisarul european pentru politică regională, Corina Crețu, care a aprobat o finanţare de 246 milioane de euro din Fondul de coeziune, pentru construcţia secțiunii de autostradă ce leagă localitățile Tîrgu Mureş, Ogra și Câmpia Turzii.
Peste 50 de kilometri noi de autostradă pentru Transilvania
„Acest proiect de mare importanţă, situat pe un coridor european strategic, va contribui la crearea unei reţele de transport mai rapide şi mai sigure în România. De asemenea, va face regiunea mai atractivă atât pentru investitori, cât și pentru turism şi va înlesni dezvoltarea economică, permițând locuitorilor să reducă timpul necesar deplasării între Tîrgu Mureș și Câmpia Turzii la mai puțin de oră”, a declarat înaltul oficial european.
Proiectul presupune construcţia unei porțiuni de 51,8 km de autostradă, cu două benzi pe sens de circulație, precum şi a unei secțiuni de 4,7 km în apropierea oraşului Tîrgu Mureş, conform site-ului Comisiei Europene. Termenul pentru finalizarea proiectului este octombrie 2019.
Corina Crețu: “Proiecte noi nu mai avem, din păcate pentru miliardele de euro pe care le avem la dispoziţie”
Corina Crețu a participat, marți, la dezbaterea “Economie Durabilă în Europa”, organizată la Parlamentul European. Comisarul european și-a exprimat nemulțumirea față de lipsa proiectelor din partea autorităților de la București: “Am semnat alocarea a 240 de milioane de euro pentru proiectul de autostradă Târgu Mureş – Câmpia Turzii. N-avem din păcate un proiect depus la Comisia Europeană pentru (segmentul de autostradă) Târgu Mureş – Iaşi, aşteptăm un răspuns din partea Guvernului României. Noi ne-am oferit pentru această perioadă de programare să realizăm studiul de fezabilitate. Proiecte noi nu mai avem, din păcate pentru miliardele de euro pe care le avem la dispoziţie pentru infrastructura mare. Am primit spre aprobate în cei patru ani de când sunt comisar european doar patru proiecte, din care azi s-a aprobat cel de-al treilea”, a spus comisarul european, citat de Agerpres. Cel de-al patrulea proiect aflat în analiza Comisiei Europene este construirea metroului pe segmentul Gara de Nord – Bucureşti Otopeni.
Autostrada Ploiești-Brașov, punct și de la capăt
După trei încercări și 15 ani în care autoritățile de la București au încercat să construiască segmentul de autostradă prin parteneriat public-privat, guvernul PSD-ALDE condus de Mihai Tudose a decis, în septembrie 2017, să realizeze proiectul în parteneriat cu Banca Mondială.
Săptămâna trecută, guvernul României a decis să renunțe la cooptarea Băncii Mondiale pentru o a patra încercare prin parteneriatul public-privat. Banca Mondială a primit cu dezamăgire decizia executivului român, vesta venind doar prin intermediul presei: “Vreau să spun că, în primul rând, sunt dezamăgită pentru că am investit foarte mult în pregătirea acestei operaţiuni şi credem că avem un plan foarte bun. Însă ce vreau să subliniez aici este faptul că proiectul Băncii Mondiale intenţiona să pregătească investiţia nu neapărat să o finanţeze. […]Ce am încercat noi să facem prin această operaţiune pe care am dezvoltat-o împreună cu Guvernul a fost să pregătim proiectul şi cumva să creăm un model după care România să îşi pregătească şi să finanţeze această investiţie şi alte investiţii similare. Am înţeles că acum Guvernul vrea să facă lucrurile independent”, a declarant, vineri, directorul de țară BM, Tatiana Proskuryakova, potrivit Agerpres.
România, codașă la calitatea drumurilor
Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a recepţionat numai 15,4 kilometri de autostradă în 2017, iar lungimea totală a şoselelor de mare viteză ajuns la 748 de kilometri. Pe lângă numărul mic de kilometri de autostradă, România se clasează pe ultimul loc în UE la calitatea drumurilor, conform unui sondaj al Forumului Economic Mondial.