Educația terțiară și abandonul școlar în rândul tinerilor din UE
România are cel mai mic procent de populație cu studii superioare din UE și se află printre statele cu cea mai mare rată a abandonului școlar în rândul tinerilor adulți.
Lica Manolache, 25.06.2021, 17:29
Anul trecut, 41% din populaţia UE cu vârsta între 25 şi 34 de ani avea studii superioare complete, arată datele publicate vineri de Eurostat. România este pe ultimul loc la nivelul de educaţie terţiară din Uniune cu doar 25% din populația care se încadrează în segmentul de vârstă menționat.
Educaţia terţiară este nivelul de educaţie oferit de universităţi, universități tehnice, institute de tehnologie şi alte instituţii care acordă diplome academice sau certificate de competenţă profesională superioară.
Populația cu educație terțiară (studii superioare) în statele UE / Sursa: Eurostat
11 state UE au atins obiectivul propus pentru 2030
O pondere scăzută a populaţiei care deţine diplome în învăţământul terţiar se înregistrează și în Italia (29%), Ungaria (31%), Bulgaria şi Cehia (ambele cu 33%). Statele UE cu cel mai ridicat număr de tineri cu studii superioare sunt Luxemburg (61%), Irlanda şi Cipru (ambele cu 58%), Lituania (56%) şi Olanda (52%).
UE şi-a stabilit ca obiectiv creşterea la 45% a procentului populaţiei UE cu vârsta între 25 şi 34 de ani cu studii superioare complete până în 2030, iar 11 state membre au reușit deja să atingă ținta: Belgia, Danemarca, Irlanda, Spania, Franţa, Cipru, Lituania, Luxemburg, Olanda, Slovenia şi Suedia.
La nivelul Uniunii, procentul femeilor (25-34 de ani) cu studii superioare este de 46, cu mult peste cel al bărbaților din același segment de vârstă (35%). Diferenţele dintre grupele de vârstă care deţin diplome în învăţământul terţiar este și mai mare. Astfel, 36% din populaţia UE cu vârsta între 25 şi 54 de ani avea studii superioare complete, faţă de 22% în cazul celor cu vârsta între 55 şi 74 de ani.
Educația terțiară în statele UE pe grupe de vârste / Sursa: Eurostat
România, Malta și Spania au cea mai mare rată a abandonului școlar
În ceea ce privește rata abandonului şcolar prematur, aceasta a scăzut semnificativ în Uniunea Europeană în ultimii zece ani, de la 13,8% în 2010 la 9,9% în 2020, potrivit Eurostat, Datele se referă la abandonul timpuriu din sistemele de educaţie şi formare profesională în rândul tinerilor cu vârsta între 18 şi 24 de ani.
România înregistrează una dintre cele mai mari rate din UE (15,6%), dar abandonului şcolar prematur s-a aflat pe un tren descendent, de la 19,1% în 2015 la 15,3% în 2019, urcând cu 0,3% anul trecut. Doar Malta (16,7%) și Spania (16%) se situează în fața României, iar la polul opus, statele care au avut cea mai scăzută rată a abandonului timpuriu în sistemele de educaţie şi formare profesională sunt Croaţia (2,2%), Grecia (3,8%), Slovenia (4,1%) și Irlanda (5%).
Ponderea abandonului școlar al tinerilor (18-24 ani) din statele UE / Sursa: Eurostat
Abandonul școlar, mai crescut în rândul tinerilor bărbați
Datele Eurostat arată că ponderea bărbaților tineri care au abandonat timpuriu sistemele de educaţie şi formare profesională a fost mai mare decât cea a femeilor în 2020, respectiv, 11,8% dintre bărbaţi, față de 8% dintre femei. Comparativ cu anul precedent, cifrele persoanelor de sex masculin au rămas la aceeași valoare, în timp ce, în rândul femeilor, abandonul școlar a înregistrat o ușoară scădere de 0,4 %.
Rata abandonului şcolar prematur era mai scăzută pentru tinerele femei decât pentru tinerii bărbaţi în toate statele membre, cu excepţia României şi Cehiei.
Aproape toate statele membre UE au raportat un procentaj mai mic la abandonul timpuriu în 2020, față de datele din urmă cu zece ani. Doar cinci state fac excepție – Slovacia, Cehia, Ungaria, Suedia, Luxemburg şi Bulgaria – care au raportat o creștere de până la 3% față de anul 2010.
Obiectivul de a reducere rata abandonului şcolar prematur la sub 9% la nivelul UE până în 2030 a fost îndeplinit deja de către 18 țări membre.