Cumpărături online de peste 6 miliarde de euro în România
România are a treia cea mai mare creștere procentuală a cumpărăturilor online în rândul statelor europene.
Lica Manolache, 21.03.2023, 18:31
Valoarea cumpărăturilor online a fost anul trecut de 6,3 miliarde de euro în România, un nivel apropiat de cifra înregistrată în 2021 (6,2 miliarde euro), se arată într-un raport al GPeC, Asociaţiei Române a Magazinelor Online (ARMO) şi altor entități din domeniu.
Datele provenite de la Institutul Naţional de Statistică (INS) arată că două treimi dintre utilizatorii de internet (66%) au plasat cel puţin o comandă online în 2022, o creştere de 8,7 puncte procentuale față de ponderea din 2021 (57,3%). Comparate cu cifrele oferite de Eurostat, țara noastră se situează în fața unor state membre ca Bulgaria (41%) sau Italia (49%).
Hainele și încălțămintea, cele mai achiziționate articole de către europeni
De altfel, România înregistrează una dintre cele mai mari creșteri procentuale ale cumpărăturilor online din statele UE. Astfel, în ultimii zece ani ponderea cumpărăturilor online a crescut în țara noastră cu 41%, al treilea cel mai semnificativ avans după Estonia (47%) și Ungaria (43%). La nivel european, numărul cumpărătorilor online a crescut cu 20 de puncte procentuale în ultimul deceniu – de la 55% în 2012, la 75% în 2022.
Europenii au achiziționat, în cea mai mare parte, produse din categoria îmbrăcăminte şi încălțăminte (inclusiv accesorii şi articole sportive), o pondere de 42% în 2022. Livrările de la restaurante și servicii de catering au acumulat 19% din cumpărăturile online, în timp ce produsele din categoria beauty (cosmetice și wellness) au avut o pondere de 17% din comerțul electronic, potrivit Eurostat.
Ponderea utilizatorilor de internet care au achiziționat bunuri sau servicii online în statele UE (2012 vs. 2022) / Sursa: Eurostat
Telefonul mobil, preferat pentru achizițiile online
Din statisticile platformei de marketing afiliat 2Performant reiese că românii au cheltuit în medie 70,75 de euro pentru cumpărăturile efectuate de pe desktop (computer sau laptop), peste valoarea de 66,67 de euro, în 2021. În schimb, tranzacțiile efectuate de pe telefonul mobil au avut o valoarea aproape identică în ultimii doi ani – 46,48 de euro în 2022, respectiv 46,47 de euro în anul precedent.
Ca valoare totală, cumpărăturile de pe telefonul mobilul au înregistrat o pondere de 68,3% din suma tranzacţiilor online din comerţul electronic din România, restul de 31,7% din valoare fiind acoperită prin tranzacțiile de pe desktop. Totodată, mai bine de trei sferturi dintre românii (76.7%) care au efectuat cumpărături online în 2022 au folosit telefonul mobil, față de 69,8% în anul anterior.
Raportul GPeC mai precizează că traficul magazinelor online româneşti este generat în proporţie de peste 80% de către dispozitivele mobile, în creștere de la 75,5%, în 2021, în timp traficul generat de telefoanele mobile depășește 85% în cazul magazinelor și platformelor de cumpărături online consacrate,
Ponderea utilizatorii de internet din UE care au efectuat achizțiii online pe grupe de vârstă / Sursa: Eurostat