Creștere a emisiilor de CO2 în Uniunea Europeană
Emisiile de CO2 din uniunea Europeană au crescut în 2021 ca urmare a ridicării restricțiilor impuse de pandemia de COVID
Lica Manolache, 25.06.2022, 20:44
Emisiile de dioxid de carbon (CO2) generate în Uniunea Europeană prin arderea combustibililor fosili (în principal petrol şi produse petroliere, gaze naturale, cărbune şi turbă) au crescut, în medie, cu 6,3% anul trecut, potrivit estimărilor publicate de Oficiul European de Statistică (Eurostat). Creșterea este o urmare a ridicării restricțiilor impuse în pandemie în 2020.
România, a șaptea creștere a emisiilor de CO2 din UE
România se află în primele șapte state membre care au înregistrat cele mai mari creșteri ale emisiilor de CO2 generate de utilizarea energiei, cu un avans de 6,6% față de 2020. În fața țării noastre se situează Bulgaria cu o creștere de 18%, Estonia (13,1%), Slovacia (11,4%), Italia (10,6%), Polonia (8,6%) și Spania (7,4%). Doar două țări UE au avut o scădere emisiilor de CO2: Portugalia (minus 5,5%) şi Finlanda (minus 1,5%).
Creşterea emisiilor de CO2 a fost cauzată în principal de majorarea utilizării combustibililor fosili solizi, precizează Eurostat, care au contruit cu 50% la ridicarea nivelului de dioxid de carbon de anul trecut. Combustibilii lichizi au fost responsabili pentru mai mult de 29% din creştere, iar gazele naturale pentru 21%. Diferențele puteau fi mari mari, dar folosirea mai redusă de turbă a atenuat uşor creşterea emisiilor de CO2 în Uniune.
Emisiile de CO2 din arderea combustibililor fosili provin din ţările unde se arde combustibilul pentru generarea electricităţii, pentru transport, producţia de oţel și alte ramuri ale industriei, ceea ce influenţează importurile şi exporturile de produse energetice.
Importul cărbunelui pentru generarea electricităţii duce la creşterea emisiilor în ţara importatoare., în timp ce importurile de electricitate nu afectează emisiile ţării importatoare, deoarece acestea sunt raportate în statul exportator unde este produsă electricitatea.
Estimare a emisiilor de CO2 generate de utilizarea energiei / Sursa: Eurostat
O nouă alianță pentru introducerea aeronavelor mai puțin poluante
În privința combustibililor lichizi, Comisia Europeană a mai făcut un pas pentru reducerea emisiilor provocate de utilizarea lor prin lansarea Alianţei pentru Aviaţia cu Emisii Zero. Executivul european a lansat incitația către entitățile din industria aviatică, inclusiv producătorii de aeronave și operatorii de zboruri, să îşi unească forţele în vederea pregătirii pentru apariţia aeronavelor cu emisii zero.
Scopul noii alianțe este să pregătească mediul aviatic pentru punerea în funcțiune a aeronavelor cu hidrogen şi a celor electrice, dar și pentru a se asigura că transportul aerian contribuie la obiectivul de neutralitate climatică al Europei pentru 2050, se arată într-un comunicat al Comisiei.
Alianţa îşi va îndeplini în final angajamentul de a alinia sectorul la ambiţiile, obiectivele şi politicile conexe ale UE în materie de climă. Dimensiunea internaţională a sectorului este, de asemenea, un element major, deoarece combaterea schimbărilor climatice reprezintă un efort global.
Margrethe Vestager, vicepreşedintele executiv pentru era digitală a declatrat: Odată cu apariţia aeronavelor cu emisii zero, Europa va scrie următorul capitol al aviaţiei. Neutralitatea climatică este paşaportul pentru creştere, iar Alianţa pentru aviaţia cu emisii zero va ajuta industria aeronautică europeană să pună bazele unei aviaţii competitive şi curate.”