Consumatorii europeni, mai bine protejați prin noua legislație
Pachetul legislativ numit Noile avantaje pentru consumatori vizează o mai bună aplicare şi modernizare a normelor actuale ale Uniunii Europene privind protecţia consumatorilor.
Lica Manolache, 08.01.2020, 21:07
Comisia Europeană a anunțat, marți, intrarea în vigoare a noilor norme UE privind protecția consumatorilor. Pachetul legislativ numit „Noile avantaje pentru consumatori” vizează o mai bună aplicare şi modernizare a normelor actuale ale Uniunii Europene privind protecţia consumatorilor.
Věra Jourová, vicepreședintele al Comisiei pentru valori și transparență a subliniat faptul că noua legislație va sancționa, printre altele, dublul standard de calitate al produselor vândute în interiorul Uniunii Europene: UE spune ‘NU’ produselor vândute ca fiind identice cu cele din alte state membre, atunci când este evident că nu e așa. Însă aceste noi norme nu vor proteja consumatorii de comercianții necinstiți și de escrocherii online decât dacă sunt implementate în mod strict. Încurajez cu fermitate toate statele membre să se asigure că noile norme sunt puse în aplicare fără întârziere.”
Statele membre UE au la dispoziție doi ani să transpună directiva în legislația națională pentru a se asigura că consumatorii beneficiază de măsuri de protecție mai solide, potrivit Comisiei Europeane.
Interzicerea recenziilor false și despăgubiri pentru consumatori
Noile normele legislative vor asigura o mai mare transparență a piețelor online, astfel va deveni mai clar dacă produsele sunt vândute de un comerciant sau de o persoană fizică, iar recenziile false vor fi interzise.
Reglementările legislative mai prevăd interzicerea promovării în mod fals a reducerilor de preț, iar site-urile de comparare a prețurilor vor trebui să informeze consumatorii cu privire la criteriile de clasificare.
Drepturile consumatorilor europeni vor fi mai bine consolidate prin următoarele norme: asigurarea de compensații pentru victimele practicilor comerciale neloiale și prin aplicarea de sancțiuni în cazul unor situații de prejudiciu colectiv” care afectează consumatorii din întreaga UE.
Amenzi usturătoare pentru companiile care încalcă noua legislație
Didier Reynders, comisarul european pentru justiție, a avertizat companiile asupra amenzilor ce pot fi aplicate în cazul încălcării noilor norme din spațiul comunitar: Astăzi transmitem un avertisment puternic comercianților cu privire la faptul că ar trebui să respecte normele, nu să le ocolească. Încălcarea la scară largă a normelor UE privind protecția consumatorilor poate însemna, pentru o companie, o amendă de 4 % din cifra de afaceri anuală. Aceasta va fi o sancțiune suficient de descurajatoare și eficace pentru a preveni fraudele comercianților necinstiți. Salut această nouă legislație, deoarece stabilește standarde cu adevărat europene de protecție a consumatorilor.”