CE propune noi norme privind permisele de conducere
Șoferii din UE vor avea un permis de conducere digital unic, valabil în toate statele UE, iar tinerii vor putea conduce sub supraveghere de vârsta de 17 ani, potrivit propunerii lansate de către Comisia Europeană.
Lica Manolache, 03.03.2023, 14:35
Comisia Europeană vine cu o propunere unică la nivel mondial, introducerea unui permis de conducere digital pentru a simplifica recunoașterea permiselor de conducere între cele 27 de state membre UE. Prin această inițiativă, Înlocuirea, reînnoirea sau preschimbarea unui permis de conducere vor fi mult mai ușoare, deoarece toate procedurile vor fi online, susține Executivul european. În același timp, cetățenii sosiți din țări aflate în afara spațiului comunitar, dar care au standarde comparabile de siguranță rutieră, vor putea să își schimbe permisul mai ușor.
Propunerea privind permisele de conducere este inclusă într-un set de noi norme menite să îmbunătățească siguranța pentru participanții la trafic și să aducă Uniunea mai aproape de Viziunea zero – decese pe drumurile din UE până în 2050. Potrivita datelor oficiale, peste 20.000 de persoane și-au pierdut viața pe drumurile din UE anul trecut, iar majoritatea victimelor au fost pietoni, bicicliști și utilizatori de scutere și motociclete. Numărul deceselor este într-o vizibilă scădere de la aproape 30.000 de decese în 2010. România continuă să aibă cea mai mare rată a deceselor produse în accidente rutiere, cu 93 de morți la un milion de locuitori, dublu față de media europeană.
O altă noutate este accesul la volan al minorilor cu un an înainte de majorat. Comisia propune ca tinerii șoferi să să dobândească experiență prin intermediul unui sistem de conducere acompaniată de la vârsta de 17 ani și să primească permisul de conducere pentru autoturisme și camioane. Odată ce au împlinit 18 ani, aceștia vor putea să conducă singuri și să acceseze locurile de muncă pentru șoferi profesioniști, o măsură ce abordează lipsa actuală de conducători auto.
Comisia Europeană mai propune ca tinerii șoferi să fie supuși unei perioade de probă de cel puțin doi ani după trecerea testului și toleranță zero pentru conducerea sub influența alcoolului. “Chiar dacă șoferii tineri reprezintă doar 8 % din totalul conducătorilor auto, 2 din 5 coliziuni mortale implică un conducător auto sau un motociclist cu vârsta sub 30 de ani, se arată în comunicatul Executivului comunitar.
Totodată, conducătorii auto vor avea o pregătire mai bună cu privire la prezența utilizatorilor vulnerabili pe șosea din perioada formării și testării. Astfel, ceilalți participanți la trafic din zonele urbane – pietoni, bicicliști, utilizatorii de scutere electrice și biciclete electrice vor fi mai în siguranță.
Un alt aspect vizat de noile norme ale Comisiei este decăderea din drepturi a conducătorilor auto cu efect la nivelul întregii Uniuni. Potrivit legislației europene aflate acum în vigoare, atunci când o infracțiune gravă duce la o interdicție de a conduce, aceasta nu poate fi pusă în aplicare la nivelul UE dacă conducătorul auto a comis infracțiunea într-un alt stat membru decât cel care i-a eliberat permisul de conducere. Astfel, va fi creat un nou sistem care ca va permite decăderea din drepturi a unui conducător auto pe tot teritoriul UE atunci când săvârșește o infracțiune rutieră sancționată cu interdicția de a conduce autovehicule.
Propunerea se referă la infracțiuni rutiere grave, cum ar fi excesul de viteză, conducerea sub influența alcoolului sau a drogurilor și cauzarea de decese sau vătămări corporale grave ca urmare a oricărei încălcări a normelor de circulație, după cum mai menționează Comisia Europeană.