Autovehiculele cu emisii de CO2, interzise la vânzare din 2035?
Autovehiculele care poluează nu vor mai putea fi vândute în Uniunea Europeană din 2035, potrivit unui acord politic negociat de instituțiile europene.
Lica Manolache, 30.10.2022, 18:41
Consiuliul și Parlamentul European au ajuns la un acord politic privind emisiile de dioxid de carbon (CO2) pentru autoturismele şi camionetele noi prin care se interzice vânzarea de vehicule cu motoare pe combustie începând cu anul 2035. Cele două instituții europene au convenit asupra reducere cu 55% a emisiilor de CO2 pentru autoturismele noi şi cu 50% pentru camionetele noi până în 2030, comparativ cu nivelurile din 2021. Următorul obiectiv stabilit este reducerea cu 100% a emisiilor de CO2 pentru ambele categorii de autovehicule noi până în 2035, potrivit unui comunicat de presă al Consiliului European.
Mecanismul de stimulare în materie de reglementare va fi menţinut pentru vehiculele cu emisii zero şi cu emisii scăzute până în 2030. Astfel, producătorii pot fi recompensați cu obiective mai puțin stricte privind emisiile de CO2 dacă ating valorile de referință pentru vânzările de vehicule cu emisii zero şi cu emisii scăzute. Noul acord prevede și reducerea plafonului creditelor de emisii pe care producătorii le pot primi pentru inovații eco care reduc în mod verificabil emisiile de CO2 pe şosea, cu până la 4 grame/km din 2030 până în 2034. În prezent, nivelul de emisii este de 7g/km.
Nivelul emsiililor de CO2 în UE (1990-2019) / Sursa: Agenția Europeană de Mediu
Dacă acordul va fi votat în forma actuală, Comisiei Europene îi revine sarcina de a elabora o metodologie comună la nivelul blocului comunitar pentru până în 2025. Metodologia este necesară pentru evaluarea întregului ciclu de viață al emisiilor de CO2 ale autoturismelor şi camionetelor introduse pe piața UE, precum şi pentru combustibilii şi energia consumate de aceste vehicule, se mai arată în comunicatul Consiliului. Pe baza acestei metodologii, producătorii pot prezenta Executivului comunitar rapoarte cu privire la emisiile generate de vehiculele noi pe care le introduc pe piață.
Tot Comisia Europeană are sarcina de a evalua, în 2026, progresele înregistrate către realizarea obiectivelor de reducere cu 100% a emisiilor. De asemenea, Comisia poate revizui aceste obiective luând în calcul evoluțiile tehnologice, inclusiv cele pentru reîncărcarea vehiculelor hibride, și va trebui să asigure tranziţia viabilă şi echitabilă din punct de vedere social către emisii zero.
Cele două instituții europene au introdus în acord și o derogare pentru micii producători, valabilă până la sfârșitul anului 2035.
Jozef Sikela, ministrul industriei şi comerţului din Cehia, țară care deține președinția rotativă a UE spune că producătorii au la dispoziție îndeajuns timp pentru a scoate pe piață autovehicule care să se încadreze în viitoarele norme europene: “Acest acord va deschide calea către o industrie a autovehiculelor modernă şi competitivă în UE. Lumea este în schimbare şi trebuie să rămânem în avangarda inovării. Cred că putem profita de această tranziţie tehnologică. De asemenea, calendarul avut în vedere le permite producătorilor de autoturisme să atingă obiectivele.”
Acordul politic provizoriu la care s-a ajuns urmează să fie supus votului în Parlament European și Consiliul UE.