Automobilele la mâna a doua și poluarea din România
Zeci de mii de automobile diesel la mâna a doua părăsesc Germania, iar România este unul dintre principalii clienți din interiorul UE, în ciuda poluării excesive.
Lica Manolache, 14.08.2018, 20:41
Un studiu realizat de o universitate din Germania redeschide problema automobilelor cu motorizare diesel din Uninea Europeană. Șoferii germani se așteaptă la intredicții de circulație a mașinilor alimentate cu motorină, astfel că exportul de automobilel diesel second-hand către alte țări din Europa a crescut cu 20% în 2017.
Conform datelor Biroului Federal de Statistică, Germania a exportat în total aproape 240.000 de automobile diesel second-hand anul trecut. Cele mai multe vehicule au ajuns în Italia, 22.400 de unităţi. Austria a importat 21.600 de unităţi din țara vecină. Vânzările către Ucraina s-au dublat la circa 15.700 de unităţi în 2017. România este pe locul şapte în topul importatorilor de mașini diesel sosite din Germania, cu 11.500 de automobile.
4 din 5 mașini înmatriculate sunt la mâna a doua
Deși se confruntă cu mari probleme din cauza poluării, numărul automobilelor second-hand intrate în țara noastră a crescut vertiginos anul trecut. Potrivit datelor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), în 2017 au fost înmatriculate 627.743 de autoturisme, cu aproape 58% mai multe decât în 2016. Dintre acestea, doar puţin peste 125.000 au fost noi, informează ziarul Adevărul.
Astfel, patru din cinci maşini înmatriculate anul trecut au fost la mâna a doua, aduse din ceea ce duce la o vârstă medie a parcului auto național de 14 ani. Numărul automobilelor înmatriculate în România a crescut la la 7,63 milioane de maşini, anul trecut. În ceea ce priveşte tipul de carburant, 3,46 milioane de autoturisme au motorizări pe benzină, în timp ce 2,51 milioane sunt Diesel.
Dacia și Volkswagen, cele mai multe înmatriculări
Doar 200.000 de automobile sunt mai noi de doi ani, iar peste 1,2 milioane de automobile sunt mai vechi de 20 de ani, mai arată publicația Adevărul. Datele DRPCIV mai arată că autoturismele Volkswagen, marcă auto de la care a pornit scandalul Dieselgate privind măsurarea noxelor emise, sunt pe locul al doilea la înmatriculări (991.200 de bucăți), după Dacia care înregistra 1,33 milioane de automobile înmatriculate.
Nu numai numărul mare de mașini la mâna a doua, puse în vânzare pe piața din vestul Europei, a crescut importurile, ci și eliminarea taxei de mediu, una dintre primele măsuri luate de guvernarea PSD-ALDE după câștigarea alegerilor parlamentare din decembrie 2016.
România, trimisă în fața Curții Europene de Justiție pentru poluare
Poluarea este o problemă gravă în România, iar Comisia Europeană a decis, în luna mai, să trimită țara în fața Curții Europene de Justiție din cauza poluării aerului din Capitală.
“Pe parcursul ultimului deceniu, statele membre trimise astăzi în fața Curții de Justiție au primit suficiente ‘ultime șanse’ pentru a remedia situația. Este convingerea mea că decizia de astăzi va duce la ameliorări pentru cetățeni într-un timp mult mai scurt. Însă doar acțiunea în justiție nu va rezolva problema”, a motivat decizia comisarul european pentru Mediu, Karmenu Vella.
Cu toate că România riscă să plătească amenzi usturătoare, primăria municipiului București întârzie să ia măsuri. Există un proiect de hotărâre, conform căruia se interzice, începând cu data de 1 ianuarie 2019, circulaţia autovehiculelor care sunt încadrate în clasa de poluare 0, 1, 2 sau nu sunt încadrate în nicio clasă de poluare în Capitală. Proiectu nu a ajuns încă să fie discutat și votat de consiliul municipal.
Declarația comisarului european pentru Mediu, Karmenu Vella (video în limba engleză):