Acord privind aceeași calitate a produselor în UE
Dublul standard al calității, întâlnit cel mai des la alimente, este cu un pas mai aproape de final în interiorul blocului comunitar.
Lica Manolache, 03.04.2019, 16:29
Parlamentul European și Consiliul European au ajuns, marți, la un acord provizoriu privind consolidarea normelor în materie de protecție a consumatorilor și aplicarea mai eficientă a acestora.
Principalele îmbunătăţiri vor fi sporirea gradului de transparenţă de care beneficiază consumatorii atunci când fac cumpărături online, sancţiuni eficace şi norme clare care să abordeze problema dublului standard de calitate a produselor în UE. Comisia Europeană a propus noile norme în luna aprilie a anului trecut, în cadrul pachetului intitulat „Noile avantaje pentru consumatori”.
Vera Jourova: Comercianții vor fi aspru sancționați
Věra Jourová, comisarul pentru justiție, consumatori și egalitate de gen, a a subliniat: Acest pachet va pune capăt standardelor duble din cadrul pieței unice. Consumatorii nu ar mai trebui să fie induși în eroare de produse diferite prezentate ca fiind identice. Comercianții care vor continua să-i înșele pe consumatori vor fi aspru sancționați. De asemenea, acest pachet va asigura o protecție sporită a consumatorilor în mediul online și va îmbunătăți transparența cumpărăturilor online.”
Prim-vicepreședintele Comisiei Europene, Frans Timmermans, a completat: Pachetul aprobat astăzi este menit să-i protejeze pe consumatori printr-o transparență sporită și printr-o aplicare fermă a normelor, în cazul în care sunt induși în eroare. Datorită acestui pachet, consumatorii vor ști ce cumpără și de la cine cumpără.”
Dublul standard va fi considerat înșelătorie
Normele foarte așteptate, mai ales de către statele din Europa Centrală și de Est, au fost cele legate de combaterea dublului standard de calitate a produselor de consum. Conform noilor norme, comercializarea unui produs ca fiind identic cu același produs vândut în alte state membre, în condițiile în care, în realitate, respectivul produs are în mod semnificativ o compoziție sau caracteristici diferite nejustificate, constituie o practică înșelătoare.
Totodată, pachetul prevede introducerea unor sancțiuni eficace pentru încălcările legislației UE privind protecția consumatorilor: autoritățile naționale de protecție a consumatorilor vor avea competența de a impune sancțiuni eficace, proporționale și disuasive într-un mod coordonat. Pentru încălcările pe scară largă care îi afectează pe consumatorii din mai multe state membre ale UE și care fac obiectul unei aplicări coordonate la nivelul UE, amenda maximă care poate fi impusă în fiecare stat membru va fi de cel puțin 4 % din cifra de afaceri anuală a comerciantului.
Mai multă protecție pentru cumpărăturile online
Normele includ și noi reguli privind drepturile consumatorului în mediul online. Cetățenii europeni care achiziționează produse și servicii pe internet trebuie să fie informați în mod clar dacă vânzătorul produselor sau al serviciilor este un comerciant sau o persoană fizică, astfel încât să știe de ce tip de protecție beneficiază în cazul în care apar probleme. Când efectuează o căutare online, consumatorii vor fi informați dacă un rezultat al căutării este plătit de un comerciant. De asemenea, aceștia vor avea informații cu privire la principalii parametri care determină clasificarea rezultatelor căutării.
Acordul urmează să fie adoptat în mod oficial, atât de Parlamentul European, cât și de Consiliu.