Strategia UE pentru o mobilitate cu emisii scăzute
UE îşi propune, conform Agendei 2030 şi Acordului de la Paris, să reducă gazele cu efect de seră provenite din mobilitate. Trecerea la mijloace de transport alternative şi utilizarea biocombustibililor sunt priorităţi ale acestei strategii de mediu.
Monica Chiorpec, 18.12.2017, 11:51
Poluarea
aerului reprezintă una dintre cele mai mari probleme ale marilor oraşe
europene. O mare cantitate de emisii
nocive este produsă, în fiecare an, de către sectorul transporturilor. Astfel,
Uniunea Europeană îşi propune, conform Agendei 2030 şi Acordului de la Paris,
să reducă gazele cu efect de seră provenite din mobilitate. Obiectivul
principal al aceste strategii este ca emisiile să se reducă până în 2050 cu
până la 60%, comparativ cu nivelul atins în 1990. Karmenu Vella, comisarul
european pentru mediu, afaceri maritime şi pescuit: Strategia pentru emisii scăzute va aduce beneficii semnificative, vizând amprenta pe care
transporturile o lasă asupra mediului înconjurător, într-o manieră
cuprinzătoare şi integrată. Sectorul transporturilor trebuie să contribuie la
reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, nu există nicio îndoială cu
privire la acest lucru. Procesul strategiei pentru emisii scăzute va contribui,
de asemenea, la o industrie mai puternică şi competitivă şi ne va ajuta să
curăţăm mediul înconjurător pentru cetăţenii europeni, îmbunătăţindu-le astfel calitatea
vieţii prin creşterea calităţii aerului din marile oraşe şi prin reducerea
aglomeraţiei din trafic. Am propus deja o serie de iniţiative menite să
sprijine trecerea la un transport cu emisii scăzute. Statele membre şi
autorităţile locale, instituţiile de educaţie şi institutele de cercetare, dar
şi producătorii şi investitorii îşi pot aduce contribuţia în acest proces. În
Directiva Uniunii Europene privind utilizarea combustibililor alternativi, până
la finele anului 2018, Comisia va prezenta un plan de acţiune cu scopul creării
unei infrastructuri pentru emisii scăzute. Acest plan a fost prezentat în luna
noiembrie a acestui an.
Datorită noilor tehnologii, infrastructurile de
mobilitate se află într-o permanentă schimbare. Măsurile pe care Comisia
Europeană le propune în noul plan pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect
de seră au rolul de a stimula trecerea la mijloace de transport alternative.
Acestea includ căile navigabile interioare, transportul maritim pe distanţe
scurte şi transportul pe căile ferate. Pentru a converti transportul public din
interiorul oraşelor, Comisia pregăteşte dezvoltarea serviciilor naţionale de
transport cu autobuzul şi autocarul. În cazul aviaţiei, biocombustibilii
avansaţi vor reprezenta o opţiune importantă. De asemenea, pentru deceniul
2020-2030, Uniunea Europeană va sprijini conversia la autovehicule cu emisii
scăzute şi cu emisii zero.