Piața unică europeană după 25 de ani
Pe 1 ianuarie 2018, Uniunea Europeană a aniversat un sfert de secol de la intrarea în vigoare a pieței unice europene, în urma tratatului de la Maastricht din 1992.
Steliu Lambru, 18.01.2018, 10:38
Piața unică europeană a fost una dintre ideile de forță ale
construcției europene, bazele pe care a fost pus blocul comunitar. Piața comună
este strămoașa de azi a pieței unice, ideea ei fiind lansată la Roma, în 1957.
Tratatul semnat în capitala Italiei, considerat unul dintre cele mai importante
din istoria Uniunii Europene, prevedea reducerea treptată a barierelor vamale
și formarea unei uniuni vamale. Piața unică europeană se referea la bunuri, la
forța de muncă, servicii și circulația capitalului. De asemenea, tratatul de la
Roma prevedea și crearea unei politici agricole comune, a unei politici comune
de transport și a fondului social european. Iar tratatul de la Maastricht din
1992 confirma progresul făcut până atunci.
Europarlamentarul Anneleen Van Bossuyt,
președintele Comisiei pentru piață internă a Parlamentului European, a spus că
proiectul pieței unice prevăzut în tratatele de la Roma și Maastricht, la 25 de
ani de la intrarea sa în vigoare, este un succes. Piața unică este piatra de temelie a Uniunii Europene.
Cetățenii și afacerile interacționează în fiecare zi pe piața unică, fie că
realizează acest impact sau nu. Dezvoltarea pieței unice a schimbat locul în
care muncim, produsele pe care le facem și serviciile pe care le prestăm,
calitatea produselor și a serviciilor pe care le oferim și, de asemenea, acolo
unde copiii noștri studiază sau muncesc. Și atunci, putem merge înainte cu toate
lucrurile acestea. Consumatorii beneficiază de mai multe alegeri, bunuri mai
ieftine și inovații, iar îmbunătățirile vin de la competiția de pe piața unică.
Afacerile beneficiază, și nu doar marile afaceri. Piața unică este un motor
important al creșterii, investițiilor și comerțului precum și accesul la piețe
a mai mult de 500 de milioane de cetățeni. Este o forță uriașă care susține
competitivitatea noastră europeană. A luat timp și mult angajament politic ca
să dezvoltăm piața unică, trebuie să admitem aceasta, și în decursul anilor am
făcut ca ea să fie posibilă în practică pentru companii care oferă servicii
peste frontiere, să creeze un mediu prin promovarea cercetării și inovării, să protejeze
proprietatea intelectuală și să faciliteze un acces mai ușor la finanțare, în
mod particular pentru firmele mici.
Succesul pieței unice europene a făcut ca ea să fie
atractivă și pentru zonele din vecinătatea Uniunii. Astfel, asocieri la piața
unică sunt cele cu țările din Acordul de Liber Schimb, cu Balcanii de Vest, cu
Turcia și cu țările din fostul spațiu sovietic.