PE solicită măsuri pentru creşterea siguranţei rutiere
Peste 25 de mii de persoane îşi pierd viaţa pe şoselele din Europa şi alte sute de mii sunt rănite ca urmare a accidentelor rutiere datorate, în proporţie de 92% erorilor umane.
Ștefan Baciu, 24.11.2017, 10:34
Peste
25 de mii de persoane îşi pierd viaţa pe şoselele din Europa şi alte sute de
mii sunt rănite ca urmare a accidentelor rutiere datorate, în proporţie de 92%
erorilor umane. Siguranţă rutieră depinde de trei factori (vehicule, infrastructuri şi
comportamentul conducătorilor auto) iar Parlamentul European, conform unei recente rezoluţii
non-legislative, consideră
că trebuie luate noi măsuri de siguranţă pentru reducerea numărului de
accidente. Conform datelor statistice, în zonele urbane pietonii şi bicicliştii
sunt implicaţi în peste jumătate dintre accidentele soldate cu decese şi, din
acest motiv, europarlamentarii au solicitat executivului comunitar să modifice
legislaţia în domeniu. Una dintre modificări ar viza autoturismele noi care ar trebui să fie echipate cu sisteme autonome capabile să
detecteze pietonii şi cu sisteme inteligente de asistenţă la accelerare. Înaintea votului, comisarul
european pentru transporturi, Violeta Bulc, declara în plenul Parlamentului: Comisia depune eforturi pentru a
adopta propunerea de modificare a Regulamentului privind siguranţa generală şi
a Regulamentului privind siguranţa pietonilor. Obiectivul nostru este să facem
acest lucru ca parte a celui de-al treilea pachet de mobilitate în prima
jumătate a anului viitor, dar acest lucru nu este totul. În acelaşi pachet vom
prezenta, de asemenea, o propunere de îmbunătăţire a siguranţei infrastructurii.
În rezoluţie este menţionat
faptul că unele modificări aduse infrastructurii precum anumite tipuri de
parapete de siguranţă sau dispozitive pentru reducerea vitezei pot provoca sau
agrava unele accidente, în special în cazul vehiculelor pe două roţi şi, din
acest motiv, este necesară o standardizare la nivel european. De asemenea,
legislativul european doreşte utilizarea unor etiloteste antidemaraj atât
pentru conducătorii auto profesionişti, cât şi pentru conducătorii auto care au
provocat un accident rutier sub influenţa băuturilor alcoolice. Comisarul
european Violeta Bulc a promis că măsurile de siguranţă rutieră nu se vor opri
la graniţele externe ale Uniunii: Obiectivul nostru este
de a aborda siguranţa rutieră într-o manieră cuprinzătoare. Dar vestea
bună este – şi aici merită menţionat – că am angajat, de asemenea, ţările vecine,
inclusiv cele şase ţări din Balcanii de Vest, Turcia şi ţările
Parteneriatului estic, să ne alăture în eforturile noastre într-o manieră
activă, pentru că noi călătorim, de asemenea, şi în ţările vecine.
O
altă solicitare adresată
executivului european este introducerea obligatorie a unor sisteme de
monitorizare directă a presiunii din pneuri, a unor sisteme inteligente de
avertizare pentru centura de siguranţă şi, nu în cele din urmă, a sistemului
eCall, de alarmare în caz de accidente, nu numai la autoturisme, ci şi la
vehicule grele, autocare şi motociclete.