O nouă etichetare a anvelopelor în UE
Anvelopele comercializate în Uniunea Europeană vor avea etichete mai vizibile pentru consumatori, iar regulamentul de etichetare va fi extins și pentru pneurile pentru autocamioane și pentru autobuze.
Ștefan Baciu, 07.03.2019, 10:26
Anvelopele comercializate în Uniunea
Europeană vor avea etichete mai vizibile pentru consumatori, iar regulamentul
de etichetare va fi extins și pentru pneurile pentru autocamioane și pentru
autobuze. Aceasta este doar una dintre modificările discutate la reuniunea
miniștrilor comunitari ai energiei, organizată la începutul acestei săptămâni
la Bruxelles, în cadrul președinției României la Consiliul Uniunii Europene. Principalul
obiectiv al regulamentului privind etichetarea pneurilor este de a face
transportul rutier mai eficient din punct de vedere economic și ecologic,
precum și mai sigur, prin promovarea pneurilor eficiente din punct de vedere al
consumului de combustibil și cu zgomot exterior de rulare redus. Eticheta unei
anvelope conține informații privind clasa de eficiență a consumului de combustibil,
clasa de aderență pe suprafețe umede, clasa zgomotului de rulare și valoarea
măsurată a zgomotului, toate clasele de eficiență fiind de la A la G. De
menționat este faptul că nivelul de performanță al acestor trei parametri de pe
etichetă este declarat de către producători, fără nicio verificare de către
terți.
Pe noua etichetă vor fi și informații despre aderența pe zăpadăși pe
gheață. Pneurile reșapate vor avea la rîndul lor etichete, după ce va fi
elaborată o metodă de testare adecvată a performanțelor acestora. În regulament
există şi o clauză de revizuire care prevede posibilitatea includerii pe viitor
a încă doi parametri, kilometrajul şi abraziunea. Oficialii europeni și
miniștrii energiei au acceptat faptul că includerea kilometrajului nu este
fezabilă pentru moment, deoarece nu există o metodă de încercare standardizată
fiabilă, precisă și reproductibilă pentru determinarea numărului de kilometri
care pot fi parcurși de pneuri.
În ceea ce privește abraziunea, Dominique
Ristori, director general la Directoratul General pentru Energie al Comisiei
Europene, a spus: Abraziunea este o sursă majoră
pentru microparticule eliberate în mediul înconjurător. Așadar sperăm ca
tehnologia să progreseze și să ne permită să avem și acest parametru şi sunt
încrezător că ne vom atinge obiectivul în acest caz.
Particulele provenite din uzura
pneurilor și a drumurilor contribuie la poluarea aerului. Deoarece celelalte
surse de poluare a aerului, precum emisiile vehiculelor, sunt reglementate,
este posibil să particulelor provenite din uzura penurilor să li se acorde o
atenție crescută, însă în acest moment nu este elaborată o metodă de măsurare
standardizată. Totuși, în mai multe studii, pneurile sunt indicate drept o
importantă sursă potențială de poluare microplastică a oceanelor.
Etichetarea pneurilor pare un
subiect de interes numai pentru consumatori, însă principala problemă este de
protejare a mediului. Sectorul transporturilor reprezintă o treime din consumul
energetic al UE, consum care s-ar putea diminua datorită unui consum eficient
de combustibil. Rezistența lor la rulare se reflectă în proporţie de 20 până la
30% din consumul de combustibil. Din acest motiv, reducerea rezistenței la
rulare este importantă pentru reducerea consumului de combustibil și, totodată,
pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră.