Noi iniţiative pentru mobilitatea în educaţie
Parlamentul European propune noi măsuri pentru eficientizarea mobilităţii în educaţie la nivelul statelor membre ale Uniunii Europene.
Monica Chiorpec, 27.02.2019, 11:20
Parlamentul European propune noi măsuri pentru eficientizarea mobilităţiiîn educaţie la nivelul statelor membre ale Uniunii Europene. Dacă Erasmus+ reprezintă continuarea unui program cu tradiţie pentru studenţii europeni, Legislativul european îşi propune să sprijine şi stagiile de mobilitate pentruprofesori, antrenori sportivi şi atleţi, dar şi pentru învăţământul vocaţional. Programul Uniunii Europene pentru educaţie, formare, tineret şi sport beneficiază deja de 14,7 miliarde de euro pentru perioada 2014-2020, însă europarlamentarii îşi doresc mai mult pentru mobilitatea în educaţie.
Milan Zver, membru al Parlamentului European din partea Partidului Popular European: Aceste fonduri vor înlesni trei mari iniţiative: universităţi europene,centre de excelenţă vocaţională şi descoperirea activităţilor educaţionale în interiorul Uniunii Europene. De asemenea, un buget mai mare va asigura mai multă mobilitate pentru copiii din şcoli, pentru adulţi, pentru antrenorii sportivi şipentru tinerii atleţi. Va spori oportunităţile de învăţare a unor noi limbi străine. Noul Erasmus, de pildă, va fi mai simplu de folosit şi mai accesibil pentru toţi cetăţenii europeni, indiferent de statutul lor social şi economic. Fiecare grup politic a venit cu propunerile sale, dar, la final, s-a ajuns la o poziţie comună în Parlamentul European.
Desigur, următorii paşi pentru extinderea posibilităţilor de mobilitate în educaţie vor consta în etapele de negociere cu celelalte instituţii importante. Milan Zver: Vom intra în negocieri cu Consiliul European şi cu Comisia Europeană pentru acordarea a încă 5 miliarde de euro pentru mobilitate în educaţie, un sprijin extrem de important. Sunt deosebit de mândru de faptul că, în textul final pe care l-am conceput, am apărat extinderea fondurilor de mobilitate pentru cei din învăţământul superior şi pentru activităţile JeanMonnet, care îi vizează pe profesori. În acelaşi timp, am mărit fondurile pentru educaţia vocaţională, şcolile pentru adulţi şi şcolile cu profil sportiv. De asemenea, am sprijinit descoperirea iniţiativelor Uniunii Europene şi universităţile europene. Au fost apeluri pentru limitarea acestor iniţiative chiar înainte de a începe. Sprijinul pe care ni-l acordă Comisia pentru cultură este, însă, extrem de important pentru următorii paşi, pe care îi vom face odată cu începerea negocierilor cu Executivul european şi Consiliul Uniunii Europene.
O mobilitate extinsă şi uşor de accesat ar însemna nu numai oportunităţi la nivelul educaţiei şi al formării, ci şi încurajarea participării tinerilor europenilor la viaţa democratică, prin bunele practici promovate de politicile europene în domeniu. De asemenea, parteneriatele între diferite instituţii de educaţie europene ar putea fi încurajate în viitorul apropiat.