Linia feroviara transalpina Lyon -Torino
Un tunel de 57 de km, sub Alpi, va face legătura între Franța și Italia. Mai lung decat cel de sub canalul Mânecii, acesta va lega orașele Lyon și Torino.
Mihai Pelin, 14.08.2018, 11:04
Un tunel de 57 de km, sub Alpi, va face legătura între Franța și Italia. Mai lung decat cel de sub canalul Mânecii, acesta va lega orașele Lyon și Torino. Proiectul, care are trei componente (franceza, europeana si italiana) a generat critici din partea organizațiilor ecologiste. În final, el va contribui la conectarea în rețea a 5000 km de linii feroviare existente între marile orase europene, dar si conectarea a 250 de milioane de europeni. Transalpina Lyon-Torino va însemna și circa 40 de milioane de tone de marfă cărate in plus pe an, dar si peste 5 milioane de calatori transportati, pe an, la viteze de peste 200 km/h. Valoarea totala estimata a proiectului a depășit 26 miliarde de euro. Franța și Italia își împart 60% din investitii, restul fiind finanțare a UE. Trenul de mare viteză va reduce durata unei calatorii între Lyon și Torino de la 3 ore și 45 de minute la doar 1 ora si 45 de minute.
Recent, președintele Parlamentului European, Antonio Tajani a fost în sud-estul Franței, unde a vizitat șantierul de construcții. El a afirmat că va lupta ca acest proiect de infrastructură să fie realizat pentru că beneficiile sunt importante. Antonio Tajani : Europa a făcut deja investiţii, repet, personal, în 2008, când eram vicepreşedinte al Comisiei Europene, am semnat un contract de finanţare pentru lucrări transfrontaliere în valoare de aproximativ 700 de milioane de euro. Italia trebuie să îşi îndeplinească obligaţiile, Franţa trebuie să şi le îndeplinească pe ale sale pentru ca proiectul să înregistreze progrese. Politicile care nu susţin dezvoltarea infrastructurii dăunează în egală măsură Italiei, Franţei şi Europei. Când îţi iei un angajament, îl respecţi, cu atât mai mult când vorbim despre un angajament care generează locuri de muncă, reduce emisiile de dioxid de carbon cu 20%, diminuează riscurile pentru cetăţenii care călătoresc între Italia şi Franţa. Numărul autocamioanelor de mare tonaj pentru transportul internațional de mărfuri se va micşora, dar şi riscurile pentru călători. Aminitiți-vă de accidentul rutier din Bologna. Avem nevoie de o infrastructură mai modernă, mai competitivă şi de o alternativă la transportul rutier, care e transportul feroviar.
Deși cea mai mare parte a tunelului se află pe teritoriul Franței și lucrările sunt aproape terminate aici, în Italia sunt probleme. Guvernul de la Roma este divizat în legătură cu acest proiect, deoarece Mişcarea Cinci Stele (M5S, antisistem) cere oprirea acestuia, în timp ce Liga (extrema-dreaptă) a lui Matteo Salvini pledează pentru continuarea lui. Vicepremierul italian Luigi Di Maio, şeful Mişcării Cinci Stele, afirmă că problema liniei feroviare Lyon-Torino va fi rediscutată în întregime, în timp ce Matteo Salvini spune că trebuie făcută o analiză a costurilor şi a beneficiilor. În context, președintele Parlamentului European a apreciat că speră ca Executivul italian să aibă curajul să meargă mai departe cu acest proiect. Dacă nu continuă, se vor pierde bani, oportunități de angajare și Italia s-ar izola de restul Europei, deși are nevoie de infrastructură pentru a fi mai competitivă, a mai spus Antonio Tajani.