Comisia Europeană propune impozitarea marilor companii digitale
Comisia Europeană a propus o nouă taxă pe cifra de afaceri a marilor companii din domeniul Internetului
Corina Cristea, 05.04.2018, 11:45
Comisia
Europeană a propus o nouă taxă pe cifra de afaceri a marilor companii din
domeniul Internetului, în încercarea de a găsi soluţii permanente şi durabile
care să asigure o contribuţie corectă la veniturile fiscale din partea firmelor
care îşi desfăşoară activitatea în mediul online.
Normele noastre, care
datează dinainte de apariţia Internetului, nu permit statelor membre să
impoziteze companiile din domeniul digital care îşi desfăşoară activitatea în
Europa atunci când acestea nu sunt prezente fizic aici sau când prezenţa lor
fizică este neglijabilă. Această situaţie este ca o gaură neagră tot mai mare
pentru statele membre, întrucât baza fiscală se deteriorează, a explicat comisarul european pentru afaceri economice
şi financiare, Pierre Moscovici, motivele pentru care a fost gândit un nou
standard juridic, dar şi un impozit intermediar pe activităţile digitale -
pentru un tratament egal şi o taxare justă.
Pierre Moscovici: Ce propunem noi concret?
Propunem statelor membre şi Parlamentului European o definiţie juridică în
privinţa prezenţei digitale care să ajute, nu să substituie, conceptul de
prezenţă fizică în legea naţională care defineşte impozitarea societăţilor.
Astfel, în absenţa prezenţei fizice, o companie ar urma să fie impozitată
pentru activitatea sa digitală în ţara-membră dacă îndeplineşte unul dintre următoarele criterii: veniturile anuale ale
companiei în statul membru depăşesc pragul de 7 milioane de euro pentru
activităţi digitale; compania are peste 100.000 de utilizatori într-un stat
membru într-un an fiscal; de asemenea, într-un an fiscal, se încheie peste
3.000 de contracte comerciale de servicii digitale între compania respectivă şi
utilizatorii comerciali din statul membru.
Iniţiativele
urmăresc reformarea normelor în materie de impozit pe profit, astfel încât profiturile
să fie înregistrate şi impozitate acolo unde companiile au o interacţiune
semnificativă cu utilizatorii prin canalele digitale, respectiv instituirea
unui impozit intermediar care să acopere principalele activităţi digitale.
Veniturile fiscale ar urma să fie colectate de statele membre în care sunt
situaţi utilizatorii şi să se aplice companiilor cu venituri totale anuale de
750 de milioane de euro la nivel mondial şi de 50 de milioane de euro la
nivelul UE. Întreprinderile mai mici nou înfiinţate şi în curs de extindere
rămân scutite de aceasta sarcină. Dacă impozitul se va aplica la o cotă de 3%,
se estimează că statele membre ar putea obţine venituri anuale de cinci
miliarde de euro.