Un buget modern pentru o Uniune mai puternică
Viitorul buget al Uniunii Europene, dacă va fi aprobat așa cum a fost propus de Comisie, prevede peste 370 de miliarde de euro pentru politica de coeziune.
Gabriela Mitrovici, 17.09.2018, 10:57
Viitorul buget al Uniunii Europene, dacă va fi aprobat așa cum a fost propus de Comisie, prevede peste 370 de miliarde de euro pentru politica de coeziune. Pentru a putea fi pus în practică de la 1 ianuarie 2021, acesta trebuie agreat în perioada în care România va deține președinția Consiliului Uniunii Europene.
Politica de coeziune este, pentru prima dată în istoria Uniunii Europene, portofoliul cu cea mai mare sumă alocată în viitorul buget multianual, respectiv pentru perioada 2021-2027, a declarat, săptămâna trecută, comisarul european pentru politică regională, Corina Creţu. Ea a precizat la o dezbatere cu cetățenii, desfășurată la Cluj, că pentru România, Bulgaria și Grecia este prevăzută o creștere a fondurilor cu peste 10% față de cele actuale.
Corina Crețu a subliniat importanța finalizării acordurilor asupra viitorului buget în primele șase luni ale anului viitor.
Avem în întârzieri în toate statele membre, în primul rând din cauza adoptării târziu a legislației pentru perioada 2014-2020. Tocmai de aceea spun că trebuie să învățăm din lecțiile trecutului și președintele Juncker a spus foarte clar că este foarte important să se ajungă la un acord privind viitorul buget 2021-2027 pe timpul președinției române, la summitul de la Sibiu, astfel încât să se poată începe implementarea încă din prima zi din 2021.
Din păcate, a ținut să sublinieze comisarul pentru politică regională, nivelul absorbției fondurilor europene alocate țării noastre este în continuare foarte scăzut, iar Ministerul Transporturilor a pierdut bani din lipsă de proiecte. Ea a făcut apel la autoritățile de la București să reducă birocrația și să favorizeze depunerea de proiecte mature în materie de infrastructură. Corina Crețu: Sunt probleme pe care le avem în ceea ce privește capacitatea administrativă. Nu s-a redus încă birocrația. Nu s-au redus procedurile. Iar domeniul transporturilor este domeniul în care România a pierdut bani. Proiectul de metrou de la Gara de Nord la Otopeni este ultimul proiect pe care-l avem pe Programul Operațional de Infrastructură Mare depus de România. Și aș vrea să spun că nu mai avem proiecte noi. E foarte important să se vină cu proiecte noi. Fac un apel la Ministerul Transporturilor să pregătească proiecte mature, în principal Sibiu-Pitești, Pitești-Constanța, podul de la Brăila… Avem bani pentru a începe din această perioadă de programare studiul de fezabilitate pentru Autostrada Montana.
Comisarul european pentru agricultură şi dezvoltare rurală, Phil Hogan, şi comisarul european pentru politică regională, Corina Creţu, au participat, vinerea trecută, la Cluj, la un dialog cu cetăţenii intitulat Un buget modern pentru o Uniune mai puternică.