UE convine asupra reformelor de consolidare a gestionării infrastructurii rutiere
Reprezentanții Președinției Române a Consiliului UE au ajuns la un acord provizoriu cu Parlamentul European privind o propunere de consolidare a gestionării infrastructurii rutiere în scopul reducerii accidentelor rutiere și a vătămărilor grave.
Gabriela Mitrovici, 08.03.2019, 11:18
Reprezentanții Președinției Române a Consiliului UE au ajuns la un acord provizoriu cu Parlamentul European privind o propunere de consolidare a gestionării infrastructurii rutiere în scopul reducerii accidentelor rutiere și a vătămărilor grave. Directiva va ţine cont de faptul că drumurile bine proiectate și corect întreținute pot reduce probabilitatea accidentelor rutiere.
Reforma va extinde domeniul de aplicare a normelor actuale pentru a include autostrăzile și alte drumuri principale din afara rețelei transeuropene de transport. Aceasta va contribui semnificativ la îmbunătățirea siguranței infrastructurii rutiere pe teritoriul Uniunii. Directiva va include în domeniul său de aplicare și drumurile situate în afara zonelor urbane, construite prin folosirea de fonduri europene. Propunerea introduce o evaluare a siguranței rutiere la nivelul întregii rețele, care va fi folosită pentru a evalua probabilitatea accidentelor. Autoritățile vor utiliza rezultatele pentru a efectua inspecții de siguranță rutieră mai bine orientate sau pentru a lua măsuri directe de remediere.Va fi obligatoriu să se țină seama în mod sistematic de pietoni, cicliști și alți utilizatori vulnerabili ai drumurilor în procedurile de gestionare a siguranței rutiere.
În 2017, acești utilizatori ai drumurilor au reprezentat aproape jumătate din decesele cauzate de accidente rutiere în Uniunea Europeană, a ţinut să sublinieze Róża Gräfin von Thun und Hohenstein, raportor al Comisiei pentru piața internă și protecția consumatorilor din Parlamentul European:
Aş vrea să reamintesc faptul că 25.300 de oameni au murit pe drumurile europene în 2017 şi alţi 135.000 au fost grav răniţi. Acest nou act normativ, când va fi cu adevărat implementat şi când va începe să funcţioneze pe drumurile noastre europene, va îmbunătăţi serios această situaţie. Comisia Europeană a propus câteva soluţii, pe care le susţin întrutotul, cum ar fi asistenţa inteligentă pentru viteză, de exemplu.
Acordul provizoriu va trebui aprobat de Consiliu și de comisia competentă a Parlamentului European. Odată cu această iniţiativă legislativă, Comisia Europeană a propus și un cadru general de siguranță rutieră pentru perioada 2020-2030 care este mai bine adaptat la provocările cunoscute și la schimbările apărute în ceea ce privește mobilitatea ca urmare a evoluției tendințelor societale (de exemplu, mai mulți cicliști și pietoni sau îmbătrânirea populației) și a evoluțiilor tehnologice. Cadrul general propus urmează abordarea bazată pe un sistem sigur, conform căreia trebuie îmbunătățită siguranța tuturor componentelor sistemului – drumurile și acostamentele, vitezele, vehiculele și utilizarea rutieră, astfel încât dacă o componentă eșuează, celelalte componente să continue să protejeze persoanele implicate.