UE are cele mai stricte norme de protecție a consumatorului din lume
Uniunea Europeană are cele mai stricte norme de protecţie a consumatorilor din lume, după intrarea în vigoare a noului regulament privind măsurile de cooperare în materie.
Gabriela Mitrovici, 21.01.2020, 11:05
Consumatorii din Uniunea Europeană sunt mai bine protejați datorită noilor competențe ale autorităților naționale de protecție a consumatorilor și ale Comisiei. Noile norme de cooperare în acest domeniu au intrat în vigoare, vineri, în întreaga Uniune, iar pe baza actualului mecanism de cooperare, acestea se aplică în toată statele membre. Scopul noilor reguli este îmbunătăţirea modului în care Comisia şi autorităţile statelor membre pot colabora pentru a pune capăt practicilor necorespunzătoare împotriva consumatorilor, a detecta neregulile şi a lua măsuri.
Vicepreședintele pentru valori și transparență, Věra Jourová, a declarat că de acum este importantă accelerarea punerii în aplicare a noilor reguli şi a făcut apel la statele membre să folosească fără ezitare noile instrumente.
Comisarul pentru justiție, Didier Reynders, a subliniat că atât Comisia, cât și autoritățile naționale pentru protecția consumatorilor, sunt de acum mai bine înzestrate cu noi seturi de mijloace de cooperare.
Noul regulament va spori prerogativele autorităților naționale relevante, printre acestea regăsindu-se competența de a achiziționa produse în vederea testării, de a folosi metoda clientului misterios, precum și de a investiga fluxurile financiare pentru a descoperi comercianții necinstiți și frauda online. Noile norme vor permite Comisiei Europene să alerteze cu mai multă ușurință autoritățile naționale și să le coordoneze acțiunile de soluționare a problemelor în materie de consum care afectează majoritatea consumatorilor europeni.
Datorită unui nou sistem informatic susținut de Sistemul Comisiei de informare al pieței interne, centrele europene ale consumatorilor, organizațiile de consumatori și organizațiile profesionale vor putea transmite oficial alerte cu privire la noile amenințări apărute pe piață. Aceste informații vor putea fi folosite direct de către autoritățile de aplicare a legii.
Anul trecută, peste 120.000 de cereri au fost trimise către Centrele Europene ale Consumatorilor, majoritatea referindu-se la cumpărăturile online. Aproximativ 40% dintre consumatori au fost nemultumiți de modul în care comercianții le-au soluționat plângerile.